The Paper Ensemble is het geesteskind van kunstenaar en componist Jochem van Tol. Als sinds zijn studietijd aan de toenmalige Interfaculteit voor Beeld en Geluid in Den Haag (nu ArtScience) doet Van Tol onderzoek naar de klankmogelijkheden van papier – met verbijsterend resultaat. #17, het zeventiende werk van de groep, is geïnspireerd op het idee van een Japanse tuin. Het publiek zit verspreid door de ruimte, in een ‘tuin’ van papieren sculpturen in allerlei tinten wit, blauw, grijs en zwart. Door zes performers wordt er gebouwd, gewerkt, gespeeld. Je hoort ritselend bos, de ruisende zee, zingende walvissen. Soms intiem en dichtbij, dan weer onheilspellend groots. En de tijd lijkt stil te staan.


#17 is een doorontwikkeling van #16, de korte muziekfilm die Van Tol en regisseur Jiska Rickels in 2022 maakten. Daarvoor ontwikkelde Van Tol samen met multimediaal kunstenaar Ibelisse Guardia Ferragutti de bijzondere papieren instrumentsculpturen die nu opnieuw een hoofdrol spelen. Nieuw is dat het ensemble ook ander slagwerk en versterking toepast: twee slagwerkers spelen op hout, metaal en steen, en papiergeluiden worden gesampled en getransformeerd met een modulaire synthesizer. ‘Lopen, kijken, luisteren’ is het devies. Na een bezoek aan The Paper Ensemble is je blik op papier voorgoed veranderd.