Componist Myrtó Nizami nieuwe maker-in-residence

De Griekse componiste Myrtó Nizami mag zich de nieuwe maker-in-residence van Festival Dag in de Branding noemen. Het festival deed in 2023 een open call en Nizami imponeerde de commissie met een weldoordacht plan. Nizami introduceert zichzelf tijdens de eerstvolgende editie van het festival op 15 maart 2024 in Amare aan het publiek. Haar traject loopt t/m juni 2025.

Over Myrtó Nizami
Myrtó Nizami (Griekenland, 1994) is componist en pianist. Haar masterdiploma compositie behaalde zij in 2020 aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, bij Calliope Tsoupaki en Guus Janssen. Myrtó woont nu vier jaar in Nederland en een belangrijk doel van haar traject bij Festival Dag in de Branding is om haar professionele netwerk uit te breiden en het Nederlandse publiek bekend te maken met haar werk. Ook hoopt zij bij het festival veel ervaring op te doen met aspecten als sound design, scenografie en theatrale vormgeving.

Zij werkt tijdens haar residency aan een kameropera. Belangrijke inspiratiebron hierbij is het gedicht Sonnet VIII van Fernando Pessoa, over de verschillende ‘persona’s’ die een mens kan aannemen. Wat is een masker en wat is echt? Welke identiteit neem je aan? Wat is de kern en hoe weet je dat je daar bent? Nizami wil het idee van deconstructie en “afpellen” uitwerken, in een muziektheaterwerk voor zangeres, ensemble en elektronica. Met deze bezetting kan ze in haar muziek meerdere lagen en spiegeleffecten bereiken. Myrtó werkt hierbij samen met Ensemble Modelo62 en de Nederlands-Cypriotische sopraan Kristia Michael, die in juni 2023 enorme indruk maakte met haar soloprogramma in Festival Dag in de Branding.

Over het maker-in-residence traject
Festival Dag in de Branding biedt jonge makers een uniek tweejarig traject als maker-in-residence.. Zij werken toe naar een grote presentatie aan het einde van de twee jaar en krijgen tijdens eerdere festivaledities meerdere gelegenheden om delen uit het werk aan publiek te presenteren en te evalueren. De maker wordt begeleid door de festivalorganisatie, gecoacht door externe experts en kan werken met de beste musici en creatieve kunstenaars in het veld. Momenteel zit componist Guzmán Calzada Llorente in de laatste fase van deze residency bij het festival en hij presenteert in juni 2024 zijn slotwerk. Eerdere makers-in-residence waren Thomas van Dun, Julian Maple-Oliveira en Meriç Artaç.

Caroline Bakker, directeur Festival Dag in de Branding: “Ik ben enorm trots op het traject dat wij sinds een aantal jaren voor jonge makers organiseren. Er is ruimte om te experimenteren en het geleerde toe te passen in volgende projecten. Het zeer betrokken publiek van Festival Dag in de Branding bouwt een band op met onze jonge makers en geeft zelf ook feedback. Het is mooi om te zien hoe de makers-in-residence met gerichte coaching en begeleiding grote stappen zetten.”

Gone in No Time van Myrtó Nizami, uitgevoerd door Beste Yildiz op cello, is op 15 maart te zien in Amare. Koop hier kaarten. 

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten