Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia, het Residentie Orkest en diverse ensembles je kennismaken met de nieuwste muziek. Drie keer per jaar organiseren zij met elkaar een festival vol ontdekkingen op verschillende locaties in Den Haag. De makers van nu staan centraal. Ontmoet de componisten en praat na met de musici. Wat fascineert hen en hoe hoor je dat terug in het werk?
Festival Dag in de Branding is een gezamenlijk initiatief van verschillende Haagse kunstinstellingen: Residentie Orkest, Amare, Korzo, Koninklijk Conservatorium, het Nationale Theater, Paard en de Johan Wagenaar Stichting.
Organisatie
Johan Wagenaar Stichting
Festival Dag in de Branding
Postbus 13 671
2501 ER Den Haag
Kantoor: In het Koorenhuis
Prinsegracht 27,
2512 EW Den Haag
+31 (0)6 14950656
info@dagindebranding.nl
IBAN: NL17INGB0006408892
Bic: INGBNL2A
Kamer van Koophandel 41156998
BTW | VAT – NL 8057.64.872.B.01
Festival Dag in de Branding wordt georganiseerd door de Johan Wagenaar Stichting, een organisatie die zich ten doel stelt om impulsen te geven aan de ontwikkeling van de nieuwe muziek. De Johan Wagenaar Stichting (JWS) werd in 1947 opgericht. Van oudsher hebben componisten veel aandacht gekregen in het beleid. De stichting heeft talrijke compositieopdrachten verstrekt en compositieprijzen uitgereikt. De JWS cureert de muziekprijzen van de gemeente Den Haag.
Daarnaast stimuleert de JWS uitvoeringsmogelijkheden voor hedendaagse muziek. De JWS organiseert concerten en festivals, initieert en stimuleert overleg en samenwerkingsverbanden.
Vanaf de jaren ’80 organiseerde de stichting het Festival in de Branding, dat om de 3 of 4 jaar plaatsvond. Om een verhoging van deze frequentie mogelijk te maken en de impact van het festival te vergroten, werd in 2005 met steun van de gemeente Den Haag het Platform voor Nieuwe Muziek geïnitieerd. De programmatische bijdragen van de platformpartners staan centraal vanaf de eerste editie van het festival voor nieuwe muziek Dag in de Branding, die op 16 september 2006 op diverse Haagse locaties werd gepresenteerd.
Johan Wagenaar Stichting
Bestuur
Ellen Corver, voorzitter
Kiki Raposo de Haas, penningmeester
Pieter van Loenen, secretaris
Anne LaBerge
Arnold Marinissen
Jaarverslag
2022
Beleidsplan 2021-2024
De Johan Wagenaar Stichting is aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
Zie hier de ANBI-standaardinformatie.
Sinds de oprichting in 1947 heeft de Johan Wagenaar Stichting meerdere muziekprijzen in het leven geroepen. De JWS cureert deze prijzen in opdracht van de Gemeente Den Haag. De Johan Wagenaar Prijs is de meest bekende. Deze prijs wordt toegekend ter bekroning van een geheel oeuvre en is in die categorie de laatste decennia uniek in Nederland. Aantal en profiel van de verschillende prijzen is in de loop der jaren aan verandering onderhevig geweest. Op dit moment voert de JWS de volgende prijzen:
De prijzen zijn o.a. uitgereikt aan:
Johan Wagenaar Prijs
2016 Martijn Padding
2012 Guus Janssen
2008 Louis Andriessen
Kees van Baaren Prijs
2023 Seung-Won Oh YeonDo
2015 Mayke Nas Down the Rabbit-Hole
2010 Rob Zuidam Rage d’Amours
Willem Pijper Prijs
2017 Hugo Morales Murguía Equid
2011 Yannis Kyriakides Dreams of the blind
2006 Gijsbrecht Royé (zonder titel) uit 1995 voor slagwerksextet en piano
Theo Bruins Prijs
2018 Wim Boerman
2013 Reinbert de Leeuw
2006 Henk Heuvelmans
Het volledige overzicht van alle laureaten vind je hier.
Festival Dag in de Branding biedt jonge makers een uniek traject als composer-in-residence. Doel is om hen te introduceren bij een relevant netwerk van partners en hen de kans te bieden om in meerdere festivaledities te werken aan hun eigen ontwikkeling als maker.
Het traject bestaat uit een compositie-opdracht voor een groot werk, met in de aanloop daar naartoe meerdere kansen om delen uit dat werk alvast te testen en te evalueren. De composer-in-residence wordt begeleid door de festivalorganisatie, gecoacht door externe experts en krijgt de mogelijkheid om te werken met de beste musici en creatieve kunstenaars in het veld.
Composers-in-residence: