Festival Dag in de Branding: spraakmakend en smaakmakend

In tien jaar is het Haagse Festival Dag in de Branding uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende festivals voor nieuwe muziek in Nederland. Vier keer per jaar organiseert Dag in de Branding een programma van één dag op verschillende locaties in Den Haag. Het festival toont de actuele ontwikkelingen in de klassieke en geïmproviseerde muziek, het muziektheater, de jazz en popmuziek, opera en elektronica.

Sinds zomer 2017 is Saskia Lankhoorn de curator van het festival. Zij legt de nadruk op muziek van de 21ste eeuw in projecten waarin zowel oog als oor worden uitgedaagd. In de komende seizoenen wil Saskia de nieuwe ontwikkelingen laten zien. De trefwoorden daarbij zijn: lengte en ruimte in muziek, interdisciplinariteit, contrasten, flexibele opstellingen (van zowel musici als luisteraars) en intimiteit. Dat laatste krijgt vorm in een reeks huiskamerconcerten die vanaf het voorjaar tussen de festivaledities door worden geprogrammeerd: Living (Room) Music.

Organisatie

Johan Wagenaar Stichting
Festival Dag in de Branding
Postbus 13 671
2501 ER Den Haag

Kantoor: Binckhorstlaan 135
2516 BA  Den Haag

+31 (0)6 14950656
info@dagindebranding.nl

IBAN: NL78INGB0000004921
Bic: INGBNL2A
Kamer van Koophandel 41156998
BTW | VAT – NL 8057.64.872.B.01

Johan Wagenaar Stichting

resolve

Johan Wagenaar

Festival Dag in de Branding wordt georganiseerd door de Johan Wagenaar Stichting, een organisatie die zich ten doen stelt om impulsen te geven aan de ontwikkeling van de nieuwe muziek. De Johan Wagenaar Stichting (JWS) werd in 1947 opgericht. Van oudsher hebben componisten veel aandacht gekregen in het beleid. De stichting heeft talrijke compositieopdrachten verstrekt en compositieprijzen uitgereikt. De JWS beheert de muziekprijzen van de gemeente Den Haag, waaronder de Johan Wagenaar Prijs, toegekend voor een heel oeuvre, de bekendste is.

Daarnaast stimuleert de JWS uitvoeringsmogelijkheden voor hedendaagse muziek. De JWS organiseert concerten en festivals, initieert en stimuleert overleg en samenwerkingsverbanden.

Vanaf de jaren ’80 organiseerde de stichting het Festival in de Branding, dat om de 3 of 4 jaar plaatsvond. Om een verhoging van deze frequentie mogelijk te maken en de impact van het festival te vergroten, werd in 2005 met steun van de gemeente Den Haag het Platform voor Nieuwe Muziek geïnitieerd. De programmatische bijdragen van de platformpartners staan centraal vanaf de eerste editie van het festival voor nieuwe muziek Dag in de Branding, die op 16 september 2006 op diverse Haagse locaties werd gepresenteerd.

Johan Wagenaar Stichting

Bestuur JWS
Renee Jonker, voorzitter
Aat Seger, penningmeester
Pete Harden
Henk van der Meulen
Wim Vos

Jaarverslagen
2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Advies Den Haag 2017-2020 

Saskia Lankhoorn, curator

Sinds zomer 2017 is Saskia Lankhoorn de curator van Festival Dag in de Branding. De veelzijdige en eigenzinnige pianiste Saskia Lankhoorn (1979) is actief op het gebied van solo en kamermuziek in de hedendaagse muziek scene. Ze trad op met ensembles als Asko|Schönberg, ELECTRA en Slagwerk Den Haag en is als medeoprichter vast verbonden aan ensemble Klang. Ook vormt Saskia het pianoduo X88 met de Canadese pianiste Vicky Chow, bekend van de Bang on a Can All Stars. Afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium heeft Lankhoorn stevige banden met Den Haag. Als soliste timmert zij aan de weg met eigenzinnige projecten waarin zowel oog als oor worden uitgedaagd. Zo werkte zij samen met componiste Kate Moore in het interdisciplinaire project ‘Dances and Canons’. De gelijknamige solo-CD verscheen op het label ECM en werd in NRC Handelsblad en Het Parool bekroond met vier sterren.

Caroline Bakker, directeur

Caroline Bakker heeft namens de Johan Wagenaar Stichting sinds 2006 de leiding over Festival Dag in de Branding. Caroline studeerde Klassieke Taal- en Letterkunde en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij werkte als productieleider voor o.a. het Nieuw Ensemble en organiseerde cursussen en internationale seminars voor de Stichting Internationale Culturele Activiteiten (SICA).

Naast haar werk voor Dag in de Branding doet Caroline losse projecten als (interim-) zakelijk leider voor diverse artiesten en ensembles.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten