Ze is een van de opvallendste componisten van de jonge generatie: Mathilde Wantenaar. Als gastcurator van deze editie van Festival Dag in de Branding heeft Mathilde een spannend programma samengesteld van muziek waarvan zij vindt dat wij die moeten horen. Op 15 en 16 maart 2024 presenteert Dag in de Branding onder meer optredens van het Canadese Quatuor Bozzini, het…
Van 15 t/m 22 oktober 2023 staat Festival Dag in de Branding geheel in het teken van Lera Auerbach, een van de grootste componisten van onze tijd. Op 21 oktober 2023 wordt zij vijftig jaar. Dat vieren we met een festival geheel aan haar gewijd. Lera Auerbach is een bijzonder veelzijdige kunstenaar: behalve componist is ze concertpianist, dirigent, dichter en…
Festival Dag in de Branding luidt de zomer in met een extra lange en feestelijke editie. De dag begint in het warme zand van Scheveningen met een optreden van Neofanfare 9x13 en eindigt in de Nieuwe Kerk met de uitreiking van de Kees van Baaren Prijs aan de Nederlands-Koreaanse componist Seung-Won Oh. Aan het New European Ensemble en Cappella Pratensis…
De combinatie van muziek en technologie levert oneindig veel nieuwe artistieke mogelijkheden op. Tijdens deze editie van Festival Dag in de Branding ontmoeten twee grootheden elkaar: het akoestische instrumentarium dat voortkomt uit een eeuwenoude traditie, versus de moderne technologie die aan voortdurende verandering onderhevig is.
Vandaag de dag bestaat de neiging om culturele verschillen tussen mensen te benadrukken. In deze editie van Dag in de Branding doen we juist het tegenovergestelde: we leggen de nadruk op het overbruggen van verschillen.
Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia en ensembles je kennismaken met de nieuwste muziek. Zij selecteerden drie getalenteerde alumni van het Koninklijk Conservatorium als artists-in-residence: componisten Thomas van Dun en Julian Maple-Oliveira, en harpiste Michela Amici.
In wat voor wereld zijn we terecht gekomen? Nu de pandemie veel langer duurt dan iemand twee jaar geleden ooit voor mogelijk had gehouden, voelen ook kunstenaars de behoefte te reflecteren op de consequenties van de wereldwijde maatschappelijke ontwrichting.
De wereldpremiere van de langverwachte opera van componist Meriç Artaç, die hiermee haar artist-in-residency bij Dag in de Branding afsluit. Alle personages die zij in de afgelopen twee jaar heeft voorgesteld aan het publiek, ontmoeten elkaar als zij samen wachten op de mysterieuze Mr.Z. Zal hij komen opdagen? Verder in deze editie onder andere een Haagse samenwerking van het Residentie…
Na de succesvolle samenwerking in 2019 slaat Festival Dag in de Branding opnieuw de handen ineen met het Haagse Rewire Festival. Beide festivals staan voor muzikaal avontuur en experiment, op het snijvlak van compositie, improvisatie, elektronica en video. Dag in de Branding doet dit vanuit de in Nederland gecomponeerde muziek, Rewire vanuit de internationale avant-garde.
Het mooiste wat kunst kan doen is de bezoeker, kijker of luisteraar een nieuwe beleving bieden, of het nu een nieuwe gedachte, een nieuwe klank, een nieuw beeld of een nieuwe ervaring is. In deze editie van Dag in de Branding presenteren verschillende generaties componisten een nieuwe kijk op vertrouwde muzikale aspecten. Het is helaas nog niet mogelijk om u…
In overleg met Rewire hebben we helaas moeten besluiten om het geplande programma uit te stellen naar september 2021. In plaats daarvan nemen we u op 10 april a.s. online mee terug naar een van de favorieten uit ons festivalarchief: de opera Rage d’ Amours van Rob Zuidam, uitgevoerd door het Residentie Orkest in 2010. We tonen de video van…
Componist Yannis Kyriakides ontvangt op 12 december de Johan Wagenaar Prijs 2020. Deze oeuvreprijs voor een componist – uniek in Nederland – kent de gemeente Den Haag eens per vier jaar toe. Op verschillende locaties in Den Haag klinken op deze feestelijke dag werken van Kyriakides. Op 16 december volgt de online uitzending met beelden van 12 december en twee…
Door de nieuwe Corona maatregelen is het concert van het Residentie Orkest op zondag 25 oktober helaas komen te vervallen. De concerten op 24 oktober gaan gelukkig door voor maximaal 30 bezoekers. Op zondag 25 oktober sluiten we af met een exclusief online programma. Rode draad in de 57ste editie van Dag in de Branding is de muziek van Martijn…
Een festivalthema dat ver voor de coronacrisis werd bedacht. Verlaten plekken in het (stedelijk) landschap die kunstenaars tot de verbeelding spreken. Nu wij geconfronteerd worden met verlaten podia en concertzalen – 'abandoned' omdat er een dodelijk virus rondwaart – krijgt dit thema een geheel nieuwe lading. Op 6 juni presenteren wij ons programma online vanuit deze verlaten zalen. In een…