Edities

15 mrt 2008

editie 7

Editie 7

Meer dan 600 man publiek woonde het gratis openingsconcert met zes vleugels bij in het Atrium van het Stadhuis. Six Pianos van Steve werd gecombineerd met Crazy Nigger van de op tragische wijze aan zijn eind gekomen Julius Eastman. In de muziekscène van downtown New York in de jaren 70 en 80 was Eastman een geheel eigen figuur. Zijn muziek loopt vooruit op de invloed van popmuziek en maakt gebruik van improvisaties. Meer dan 25 jaar na dato werd dit unieke werk nu voor het eerst in Nederland opgevoerd.

1 dec 2007

editie 6

Editie 6

Eén van de programmeerlijnen die de vier edities van Dag in de Branding met elkaar verbindt, volgt opvallende inspiratiebronnen uit de Aziatische muziek. Ook wil het festival in een aantal concerten een invloedrijke componist centraal stellen. Dit maal is dat de Japanse componist Jo Kondo. Eregast is componist Tom Johnson.

6 okt 2007

editie 5

Editie 5

De muziek van festival Dag in de Branding kent de meest uiteenlopende vormen. Gecomponeerd of geïmproviseerd, voor orkest of ensemble, vocaal of instrumentaal, lyrisch of mathematisch, theatraal of sober. Die enorme variatie wil Dag in de Branding laten horen, maar niet zonder de onderlinge samenhang uit het oog te verliezen. Het belangrijkste kenmerk van Dag in de Branding is dat er aan grenzen wordt getornd. Deze vijfde editie zoekt naar het spanningsveld tussen gecomponeerde en geïmproviseerde muziek.

19 mei 2007

editie 4

Editie 4

Decay, destruction, and waste. Wie denkt dat deze rode draad van expliciete decadentie niet meer is dan een staaltje doemdenken, zou nog eens beter moeten kijken. Albert Camus schreef ooit dat de grootste kunst spreekt tot de tijd waarin ze gemaakt wordt. En dat is precies wat de verschillende onderdelen van dit programma doen. Dit is geen doemdenken. Dit is de absoluut noodzakelijke vinger van de Kunst aan de pols van deze interessante tijd.

17 mrt 2007

editie 3

Editie 3

Reinbert de Leeuw dirigeert het Residentie Orkest in werken van Vivier, Kagel, Berio en Stravinsky. In Korzo de voorstelling Bespoken, een choreografie van Paul Selwyn Norton op 6 Melodies for Violin and Piano van John Cage. Verder de opera Greek van Mark Anthony Turnage in De Regentes en een set van Dijkstra & Hollenbeck in het Paard.

2 dec 2006

editie 2

Editie 2 – De Tijd

Tijd, verstilde tijd, en herinnering. Dag in de Branding zoomt in op de stad Den Haag als voedingsbodem voor mondiale ontwikkelingen in de hedendaagse muziek. Met een oerknal in de jaren zeventig ontstond in deze stad aan het Koninklijk Conservatorium een van de belangrijkste compositiestromingen in Nederland onder de noemer Haagse School met als geestelijke vaders Louis Andriessen, Dick Raaijmakers en Gilius van Bergeijk. Nieuwe ensembles rekenden af met de dominante orkestcultuur. Componisten namen stelling tegen de negentiende eeuwse romantiek. Volgens de tradities van de Haagse School werd streng één concept doorgevoerd met een minimum aan materiaal. De Big Bang van Louis Andriessens De Tijd luidt de tweede editie in.

16 sep 2006

editie 1

Editie 1

Dag in de Branding is een muziekmarathon van drie uur ’s middags tot drie uur ’s nachts die eens per kwartaal plaatsvindt op verschillende locaties in en om de Haagse binnenstad. Elke drie maanden wordt het publiek twaalf uur lang meegenomen op een muzikale reis langs verschillende podia.
Dag in de Branding is een initiatief van het Platform voor Nieuwe Muziek, een samenwerkingsverband van de Johan Wagenaar Stichting, Koninklijk Conservatorium, Korzo theater, Paard van Troje, Residentie Orkest en Theater Zwembad De Regentes.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten