Ze is een van de opvallendste componisten van de jonge generatie: Mathilde Wantenaar. Als gastcurator van deze editie van Festival Dag in de Branding heeft Mathilde een spannend programma samengesteld van muziek waarvan zij vindt dat wij die moeten horen. Op 15 en 16 maart 2024 presenteert Dag in de Branding onder meer optredens van het Canadese Quatuor Bozzini, het Spaceship Ensemble uit Den Haag én Mathildes nieuwste werk door het Residentie Orkest en accordeonist Vincent van Amsterdam.
Mathilde Wantenaar maakt muziek die vaak lyrisch is en die altijd een verhaal vertelt. Ze put daarvoor nadrukkelijk uit de traditie, net als veel van haar generatiegenoten. Mathilde vindt het belangrijk om ook hún muziek te laten horen in het festival. Wat hebben deze jonge componisten gemeen? En wat betekent ‘vernieuwing’ in de muziek eigenlijk?
Verder in deze editie: morrelt het eigenzinnige SMASH.duo aan het klassieke concertformat met een popachtige show, komt YouTube-fenomeen Tantacrul langs en presenteert Yannis Kyriakides zijn nieuwste werk voor strijkkwartet en elektronica. Zo biedt Festival Dag in de Branding behalve verse noten óók stof tot nadenken.