Guzmán Llorente: “renaissancemuziek is een grote liefde van mij.”

Componist Guzmán Calzada Llorente is maker-in-residence bij Festival Dag in de Branding. Op 15 maart presenteert hij in Amare een voorproefje van zijn eindproductie, waarin hij oude en nieuwe instrumenten tegenover elkaar plaatst. Waar komt zijn fascinatie voor renaissancemuziek vandaan en wat kan het publiek op 15 maart verwachten? Muziekjournalist Joep Stapel vroeg het hem. Guzmán: “Het heeft lang geduurd voor ik begreep hoe die verschillende werelden van oude en nieuwe muziek samenhangen.”

Waar komt je idee om oude en nieuwe muziek te combineren vandaan?
“Ik denk dat het te maken heeft met cumbia, een grote muziekliefde van mij. Cumbia is de dansmuziek die is ontstaan in Colombia en van daaruit heel Zuid-Amerika heeft veroverd. Overal zijn mengvormen met lokale tradities ontstaan en elk land heeft zo een eigen cumbiastijl, ook Uruguay, waar ik ben opgegroeid. Ik speel al mijn hele leven gitaar in cumbiagroepen, ik heb ook een eigen groep waarmee ik veel optreed en waarvoor ik componeer en arrangeer. Cumbia heeft een groot repertoire van oude melodieën die telkens opnieuw bewerkt worden. Al zo lang als ik muziek maak, ben ik bezig met die traditie. Die dialoog heeft mij diepgaand beïnvloed: heel vaak ligt die interactie met ouder repertoire onder mijn muzikale ideeën.”

Waarom renaissancemuziek?
“Dat is een andere grote liefde van mij. Zoals ik al mijn hele leven cumbia speel, zo bestudeer ik ook al mijn hele leven polyfonie uit de renaissance. Ik heb contrapunt gestudeerd en ben het later gaan doceren. Daarnaast studeerde ik compositie en werd ik componist – van eigentijdse muziek, uiteraard. Het heeft lang geduurd voor ik begreep hoe die verschillende werelden van oude en nieuwe muziek samenhangen. Pas na jaren heb ik mijn vorm gevonden.”

Wat gaf de doorslag?
“Ik was ooit in Pastrana, een dorpje in de Spaanse regio La Mancha, om renaissancemuziek te bestuderen. Daar zag ik in de kerk een orgel dat helemaal behangen was met stroken van oude bladmuziek, waarschijnlijk uit de zestiende eeuw. Het zat allemaal door elkaar, een collage van bladmuziek. Toen stelde ik me voor dat musici vroeger rondom het orgel stonden en ter plekke beslisten welke stukjes ze speelden. Misschien componeerden ze wel zo, waarom niet? Dat idee van een muzikale collage vormde het uitgangspunt voor Strands of polyphony #2 voor blokfluitkwartet en elektronica, het eerste stuk dat ik een jaar geleden in Festival Dag in de Branding presenteerde.”

Horen we die muziek ook?
“Jazeker, de fragmenten die op dat orgel geplakt waren vormen het basismateriaal voor mijn stuk. Ik kom uit een familie van architecten en die zijn op een heel andere manier bezig met erfgoed. Het idee van een architecturale ruïne spreekt me aan. Er is een verband tussen oud en nieuw, een integratie. Je kunt iets nieuws bouwen op de brokstukken van iets ouds, op een manier die het contrast tot uitdrukking brengt. Daarom plaats ik in mijn project historische instrumenten zij aan zij met elektronica. Vorig jaar ging het om een blokfluitkwartet, dit keer ligt de focus op strijkinstrumenten: twee violen en een viola da gamba. In juni, voor mijn laatste presentatie, werk ik het uit tot een groot werk voor ensemble.”

Guzmán Calzada Llorente gaat op vrijdag 15 maart in gesprek met Carine Lacor (NPO Klassiek) over zijn werk en hij presenteert een voorproefje van zijn nieuwe stuk. Dit programma vindt om 19:15 uur plaats in de Swing in Amare. Toegang is gratis op vertoon van een toegangskaart voor het concert van het Residentie Orkest of het festival passe-partout. Meer info

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten