Gezocht: composer in residence
Ben je afgestudeerd componist en nog geen 35 jaar? Wil je je carrière verdiepen in een uitgebreid traject van twee jaar bij Festival Dag in de Branding in Den Haag?
Stuur je plan in en word composer in residence bij Festival Dag in de Branding!
Je gaat van september 2023 t/m juni 2025 met verschillende coaches aan de slag, werkt samen met de beste ensembles van Den Haag en presenteert je werk in het kader van het festival.
Tijdens Festival Dag in de Branding laten de Haagse podia, het Residentie Orkest en diverse ensembles het publiek kennismaken met de nieuwste muziek. Drie keer per jaar organiseren zij met elkaar een festival vol ontdekkingen op verschillende locaties in Den Haag. De makers van nu staan centraal.
Eerdere composers in residence waren o.a. Meriç Artaç, Guzmán Calzada Llorente, Julian Maple-Oliveira en Thomas van Dun.
Thomas van Dun: “Mijn residency bij Festival Dag in de Branding biedt mij ruimte voor muzikale ontplooiing en ontdekking. Normaal gesproken wanneer je opdrachten aanneemt, is er ook sprake van een kader waar de muziek aan zal moeten voldoen. Dit beperkt hoe ver je buiten je bekende perken kan gaan met je creatieve proces. Festival Dag in de Branding verzocht mij echter enkel dat ik zou experimenteren en mij zou ontwikkelen. Hierdoor is het nu mogelijk om een project te doen dat ik altijd al wilde doen.”
Traject composer in residence
Met meerdere festivaledities per jaar en een groot netwerk van samenwerkingspartners biedt Festival Dag in de Branding jou een rijke omgeving om je gedurende twee seizoenen verder te ontwikkelen.
Het composer in residence traject van twee jaar biedt je de gelegenheid om jouw ideeën te toetsen aan de praktijk, uit te proberen, te evalueren en het geleerde toe te passen in de volgende edities. Op deze manier kun je in samenwerking met verschillende coaches en met de feedback van het betrokken publiek een grote stap voorwaarts maken in je ontwikkeling.
Deze residency bestaat uit een compositie-opdracht (uit te voeren aan het eind van het traject) als case study: de componist werkt aan de hand van het voorbereiden en uitvoeren van de betreffende productie aan zijn/haar leerdoelen.
In het kort
Traject van 2 jaar: september 2023 tot en met juni 2025
Behelst een compositie-opdracht voor nieuw werk
Meerdere presentatiemomenten
Externe coaching naast de interne begeleiding door het Dag in de Branding-team
Samenwerking met vooraanstaande ensembles en musici
Professionele marketing-campagne
Criteria
– afgestudeerd (Bachelor of Master) compositie
– jonger dan 35 jaar
– woonachtig en werkzaam in Nederland
– niet ingeschreven aan een Bachelor of Master opleiding in de muziek
– voor 31 maart 2023 indienen van een compleet plan
Je voorstel of sollicitatie bevat de volgende informatie:
– een korte biografie van max. 300 woorden
– een duidelijke omschrijving van je leerdoelen: wat wil je bereiken in/met dit traject? max. 1 pagina A4, 500 woorden
– een duidelijk plan: wat zou je precies willen doen/realiseren?
– motiveer hoe deze activiteit/productie je helpt je leerdoelen te bereiken (het traject heeft de vorm van een case study – aan de hand van het voorbereiden en uitvoeren van de eindproductie werk je aan je leerdoelen. In de voorgestelde productie moet dus jouw ontwikkeling / het behalen van de leerdoelen terug te zien zijn). max. 1,5 pagina A4, 750 woorden
– met wie? Welke (externe) coaches kunnen jou helpen deze leerdoelen te bereiken en waarom? Dit kan gaan om specialisten uit elk gewenst vakgebied – max. 200 woorden
– met welke (andere) makers wil je samenwerken (noem ‘disciplines’ zoals lichtkunstenaar, danser, pianist, drummer etc. ) en welk ensemble / welke musici zou je willen betrekken bij de uitvoering van het nieuwe werk? max. 200 woorden
– een of meer namen plus contactgegevens van professionals in de muzieksector die desgevraagd een aanbeveling willen doen of vragen willen beantwoorden.
De procedure
Je mailt je plan inclusief alle bijlagen voor 31 maart 2023 naar: info@dagindebranding.nl
Een vakjury kiest uit de ingezonden plannen de composer in residence die het best bij Festival Dag in de Branding past. Een sollicitatiegesprek maakt deel uit van de procedure. Eind april hoor je of je hiervoor bent geselecteerd. Deze gesprekken worden gepland in de maand mei.
De organisatie
Festival Dag in de Branding wordt georganiseerd door de Johan Wagenaar Stichting, een organisatie die zich ten doen stelt om impulsen te geven aan de ontwikkeling van de nieuwe muziek. De Johan Wagenaar Stichting (JWS) werd in 1947 opgericht. Van oudsher hebben componisten veel aandacht gekregen in het beleid. De stichting heeft talrijke compositieopdrachten verstrekt en compositieprijzen uitgereikt. De JWS beheert de muziekprijzen van de gemeente Den Haag, waarvan de Johan Wagenaar Prijs, toegekend voor een heel oeuvre, de bekendste is. Daarnaast stimuleert de JWS uitvoeringsmogelijkheden voor hedendaagse muziek. De JWS organiseert concerten en festivals, initieert en stimuleert overleg en samenwerkingsverbanden.