Lera Auerbach: ‘Muziek is de perfecte taal om dromen in uit te drukken’
In aanloop naar de start van het Lera Auerbach Festival belde Myrthe Meester van Trouw met Lera Auerbach. Zij spraken over Lera’s sculpturen, de kwetsbaarheid van de natuur, en het aanstaande festival. Lera Auerbach: “Ik ben heel blij dat er op het festival ruimte is voor méér dan alleen mijn muziek.”
Enkele quotes uit het artikel
Lera Auerbach componeert het liefst ’s nachts, zodat ze inspiratie kan putten uit haar dromen. Soms resulteert dat in ijle, tastende melodieën die een gevoel van gewichtloosheid oproepen. Dan weer wordt de luisteraar hardvochtig teruggetrokken naar de aarde in schrille, beukende passages die aan nachtmerries doen denken. “Dromen laten ons uitstijgen boven het alledaagse bestaan. Ze onthullen wat er leeft diep in ons binnenste. En muziek is de perfecte taal om dromen uit te drukken. Want muziek is niet afhankelijk van woorden; ze omzeilt de bewuste geest en put rechtstreeks uit het onderbewuste.”
“Componeren is slechts één van mijn activiteiten”, benadrukt Auerbach, die behalve componist, pianist en dirigent ook dichter en beeldend kunstenaar is. “Al die bezigheden voeden elkaar, maar vechten ook om mijn aandacht. Ik ben heel blij dat er op het festival ruimte is voor méér dan alleen mijn muziek.”
Haar sculpturen tonen vaak gekwelde, uitgemergelde dieren met opengesperde bek en dragen titels zoals Hear Me en Despair. “Beeldhouwen vormt een uitlaatklep voor mijn innerlijke demonen”, vertelt ze. “Het bespaart me een bezoekje aan de psychiater.”
Lera Auerbach over haar recente symfonie Paradise Lost “Ik denk dat alle mensen weleens een innerlijke glimp van het verloren paradijs opvangen, al is de invulling daarvan persoonlijk. Voor sommige mensen staat de kindertijd symbool voor het paradijs vanwege de pure, onschuldige manier waarop kinderen de wereld beleven. Voor kunstenaars is het een onbereikbaar ideaal van perfectie, waarnaar je je hele leven blijft streven in de vurige hoop steeds dichterbij te komen.”
“Auerbachs meest indrukwekkende werk is misschien wel Sogno di Stabat Mater (‘Droom van Stabat Mater’, 2008) voor viool, altviool en kamerorkest, dat op 21 oktober in een uitvoering van New European Ensemble in Amare te horen is. “Het is een dialoog tussen twee componisten uit totaal verschillende tijden en realiteiten”, zegt Auerbach, doelend op Pergolesi en zichzelf. Bij de uitvoering van het stuk moedigt Auerbach musici aan “om de extremen op te zoeken, duisternis, vervorming, boventonen, want juist daarin zit een zekere schoonheid. Het gaat nooit om het geluidseffect op zich, maar om de emotie erachter. Om échte pijn te verklanken, moet je je instrument soms op een onorthodoxe manier durven te bespelen. Dat vergt moed en de bereidheid risico’s te nemen.” Lees hier het hele artikel.
Lera Auerbach Festival
Van 15 t/m 22 oktober organiseren wij het Lera Auerbach Festival in Amare, de Nieuwe Kerk en Korzo. Een week lang maak je kennis met het werk van deze veelzijdige kunstenaar. Kijk hier voor het complete programma. Kaartverkoop via amare.nl/auerbach