Martijn Padding over 24 & 25 oktober
In aanloop naar de 57e editie van Festival Dag in de Branding stelden wij Martijn Padding een aantal vragen. Het werk van Padding staat centraal tijdens het festival. De componist vertelt wat u kunt verwachten tijdens het festival en welke impact Corona heeft op zijn werk.
“Rode draad door het programma is Martijn Padding“, aldus de PR tekst van het festival. Hoe is dat voor jou?
Dag in de Branding heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een toonaangevend podium voor de nieuwste muziek. Iedere componist is dolblij om op dat podium te worden uitgevoerd. Ik ook natuurlijk. Het leuke van Dag in de Branding is dat er zoveel ruimte is voor jong talent. Ook de samenwerking met het Koninklijk Conservatorium waar ik al lang het hoofd van de compositie afdeling ben is heel opvallend. Er komt enorm veel (internationaal) talent af op ons instituut, want onze school heeft een grote naam op het gebied van de hedendaagse muziek. Veel van die interessante jonge mensen krijgen een kans bij Dag in de Branding. In zekere zin voelt dat podium ook voor mij als geboren Amsterdammer toch een echte thuiswedstrijd.
Wat kunnen we verwachten van jouw stukken op 24 en 25 oktober? Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Grensvariaties met PF Thomése is een direct gevolg van mijn samenwerking met hem aan de groot opgezette opera Laika voor DNO in 2014. Maar het stuk laat juist een hele andere kant van ons palet zien. Het is intiem, nergens de bravoure van de opera. Alles klein en merkwaardig. Ik heb geprobeerd om een geconstrueerde gammelige wereld op te roepen door de musici op diverse wijzen klanken te laten maken, soms met opzet onhandig. De voorzichtigheid daarvan past hopelijk goed bij Frans’ uiterst zorgvuldig gekozen woorden en kraakheldere zinnen. Ik ben erg blij met de samenwerking met Emlyn Stam en het New European Ensemble dat zich in de laatste jaren tot een van de beste en meest originele ensembles van Nederland heeft ontwikkeld.
Ook wordt er een heel kort friemeltje gespeeld door Ralph van Raat, een piano stukje van nog geen drie minuten dat luchtig beïnvloed is door de vele reizen die ik de afgelopen vijftien jaar naar West Afrika maakte. Het is eigenlijk een soort van toegift.
Op zondag zou de uitvoering van het nieuwe celloconcert Swift, Grey and Spacious voor de fenomenale Canadese cellist Matt Haimovitz en het Residentie Orkest o.l.v. Antony Hermus plaatsvinden. Helaas gaat dit door de nieuwe Corona maatregelen niet door.
Heeft de hele situatie met Corona impact op jouw composities?
Jazeker, halverwege het instrumenteren van het nieuwe celloconcert kwam het Residentie Orkest met het verzoek of ik de instrumentatie aan wilde passen aan de strikte Corona regels. Aanzienlijk kleiner orkest dus dan het oorspronkelijke idee was. Om dezelfde reden zijn er ook twee dirigenten ‘gesneuveld’ voordat de bijzondere dirigent Antony Hermus in beeld kwam. Ik heb dat dus twee keer in het voorwerk van de partituur veranderd. Maar dit zijn kleine zaken vergeleken bij de echte grote gevolgen voor de muziekwereld en dus ook de componisten. Veel van ons hebben geen enkel vooruitzicht op werk in de toekomst. Kunstenaars overwegen herscholing. Wat een situatie is dit voor onze studenten die net afgestudeerd zijn en nu een zet nodig hebben vanuit het veld om verder te groeien en artistiek zelfvertrouwen te krijgen. En al die oudere componisten en musici die nu juist op hun top zijn. De situatie verwacht een enorme creativiteit om niet alleen nieuwe aangepaste uitvoeringsmogelijkheden te creëren met of zonder internet maar ook om andere kunstvormen te ontwikkelen waarbinnen het componeren een interessante plek heeft.
Hoe ervaren de studenten van het Koninklijk Conservatorium deze tijd?
De studenten van het KC hebben het niet gemakkelijk. Anderzijds loopt het KC behoorlijk vooruit op de troepen van de andere conservatoria waar het de ambitie om toch veel live te laten plaatsvinden betreft. De directie zit er bovenop. Compositie is een vak dat zich aardig laat doceren via Zoom etc maar voor violisten, slagwerkers en andere musici is het een ramp. Alle studenten hebben recht op de inspiratie van een live les. De docenten ook natuurlijk. De studenten zijn en worden heel inventief. Sommigen componeren werken voor musici die bijvoorbeeld in verschillende werelddelen verblijven en brengen de door hen uitgevoerde partijen live bij elkaar.
Corona is niet het einde van de wereld. De componist Machaut verbleef 4 jaar in zijn huis tijdens de pest epidemie in de Middeleeuwen en in 1918 lagen zowel Strawinsky als Bartok op bed tijdens de grote griep epidemie. Voor beide levens werd gevreesd. Er is altijd hoop en het componeren zelf is een soort van therapie, althans voor mij. En de studenten hebben wel iets om naar uit te kijken. Vorige week ben ik met een kleine excursie mee geweest door het nieuwe Amare gebouw waar het KC volgend jaar met het Residentie Orkest en het Nederlands Danstheater naar toe verhuist: volstrekt spectaculair! Dat wordt een uitzonderlijk gebouw met uitzonderlijke kansen voor onze studenten. Echt internationaal toonaangevend. Niets in Nederland komt daarbij ook maar een beetje in de buurt. Dat is iets om naar toe te leven, nog maar één jaar!
Ga je zelf weer vaak de deur uit voor concerten of bekijk je ze liever vanuit huis?
Ik heb een aantal concerten live bezocht, pas nog ensemble Klang met werk van Willem Breuker in het Muziekgebouw, daarvoor een huisconcert bij de componist Jan van de Putte (alles volgens de RIVM regels) en daarnaast het een en ander gestreamd. Een live stream van NAP vond ik heel bijzonder. De cameraman bewoog zich door het ensemble en het publiek. Er ontstond daar een meerlagige live registratie waarbij het tempo en het ritme van de live beelden een polyfonie opleverden van beeld en geluid. Een goed voorbeeld van iets nieuws dat ontstaat door onze beperking op dit moment. Maar niets kan natuurlijk op tegen er echt bijzijn.
De concerten op 24 oktober zijn uitverkocht, maar u kunt fragmenten van de stukken van Martijn Padding horen tijdens ons online programma op zondag 25 oktober om 20.00 uur. Reserveer via de webshop.