Music for Empty Spaces
Vanuit Festival Dag in de Branding werken we mee aan het livestreamconcert Music for Empty Spaces, op 28 mei vanuit de grote zaal van het Muziekgebouw. Het laat twaalf verschillende muzikale reflecties horen op de coronacrisis. Componist/pianist Heather Pinkham koppelt voor dit project twaalf componisten als Jacob ter Veldhuis en Joey Roukens aan twaalf musici, onder wie pianist Ralph van Raat, slagwerker Dominique Vleeshouwers en cellist Maya Fridman. Elk stuk verklankt de ervaring van de componist in thuisisolatie. Het resultaat: een gevarieerd concert met twaalf korte premières in verschillende compositiestijlen op een breed scala aan instrumenten.
Music for Empty Spaces laat zien hoe rijk en divers de hedendaagse muziek is. En hoe deze muziek bijna ‘real time’ de ontwikkelingen in onze maatschappij weerspiegelt.
Dit concert wordt op donderdag 28 mei om 20:00 uur live uitgezonden door de NTR op NPO Radio 4 en is te bekijken via Muziekgebouw.nl
Music for Empty Spaces is mede mogelijk dankzij financiële steun van Gaudeamus, Festival Dag in de Branding, Buma Cultuur en Muziekgebouw aan ‘t IJ.
Programma
Anthony Fiumara Zone Blanche voor accordeon met soundtrack
Celia Swart oneness voor viool solo
Joey Roukens Roaming Empty Streets voor piano
Bianca Bongers Come wide close voor saxofoon
Jacob ter Veldhuis Farewell Feathered Friends voor piccolo met soundtrack
Monique Krüs No one is an island voor bariton met soundtrack
Chiel Meijering Happy Hours voor basklarinet met soundtrack
Karmit Fadaël Double voor kalimba met soundtrack
Matthias Kadar Chatouille! voor dwarsfluit
Aspasia Nasopoulou Τύρβη (Tyrvi) voor elektrische gitaar
Piet-Jan van Rossum apple on the sideboard voor harp
Heather Pinkham Days Blur voor cello/zang met soundtrack
Uitvoerenden
Vincent van Amsterdam accordeon
Pieter van Loenen viool
Ralph van Raat piano
Andreas Mader saxofoon
Ilonka Kolthof piccolo
Frederik Bergman bariton
Vincent Martig basklarinet
Dominique Vleeshouwers kalimba
Rogier de Pijper dwarsfluit
Sjors van der Mark elektrische gitaar
Doriene Marselje harp
Maya Fridman cello, zang
Beitske de Jong presentator
Wat zeggen de componisten en musici over de nieuwe werken:
“Met dit stuk hoopte ik de vele manieren waarop quarantaine mij heeft beïnvloed, over te brengen. Dat wil zeggen: soms in vrede/zorgeloos, soms angstig, soms boos, en soms gewoon verdrietig.” (Heather Pinkham)
“Tijdens de coronacrisis zei ik vaak dat ik ‘gezellig aan het reflecteren was samen met mijn schaduw’. In ‘Double’ komen deze schaduwen tot leven.” (Karmit Fadael)
“Jacob ter Veldhuis schetst met zijn compositie Farewell Feathered Friends een mysterieus klankbeeld, waarin de doorgaans opgewekt klinkende piccolo een verrassend dramatische rol vervuld. Een ietwat donkere compositie, waar hier en daar toch ook een sprankje hoop doorschemert; een beeld waarin menig mens zich deze dagen zal herkennen.” (Ilonka Kolthof)
“Een happy hour is een korte periode in een bar met verlaagde prijzen, mijn ‘Happy Hours’ is een korte periode in een concert met verlaagd bewustzijn, waar je even kunt ontspannen op een lichte dancegroove met een energie die je een lift omhoog kan geven om je uit je isolatie te tillen, iets dat we allemaal ervaren tijdens deze Corona crisis, vandaar de ondertitel ‘Beat the Isolation Blues’.” (Chiel Meijering)
” ‘appel op het dressoir’ voor harp solo is een stilleven vrij naar een schilderij van Alberto Giacometti. In deze tijd van zelfverkozen thuiszijn dwaalde mijn gedachten naar deze voorstelling, teer en geïsoleerd, een appel op een ladekast als symbool voor ons stille leven op dit moment.” (Piet-Jan van Rossum)
“In ‘Roaming Empty Streets’ van Joey Roukens herkent de luisteraar de dubbelzinnigheid van het leven tijdens de coronacrisis; enerzijds heerst rust in de schijnbaar slapende dorpen en steden, maar anderzijds is er een onheilspellende onderstroom van de donkere energie die veroorzaakt wordt door angst en onzekerheid. Het korte werk is een krachtige uiting van de manier waarop kunst onze leef- en gevoelswereld onderstreept en vormgeeft.” (Ralph van Raat)
“In het stuk ‚Chatouille!‘ gaat het erom de lucht te ‘kittelen‘ met klanken, snelle noten. En dan komt de vraag: hoe lang kan de lucht het kittelen hebben voordat deze gaat lachen? Veel dank aan Rogier voor het kittelen van zijn vingers!” (Matthias Kadar)
“Zachte crisis. Rumoer dat van buiten komt. Verwarring dichtbij. Alsof er een pad naar binnen is.” (Aspasia Nasopoulou)
“In april slenterde ik dagelijks even door de toen surrealistisch lege straten van de stad – dit stuk reflecteert verschillende emoties en gedachten die tijdens dat slenteren in me opkwamen.” (Joey Roukens)