Daan: “Ons programma is het akoestisch equivalent van Panorama Mesdag.”
Op 19 oktober speelt het Haagse ensemble Kluster5 op Festival Dag in de Branding. Zij presenteren Sonic Panorama in Korzo, geïnspireerd op het beroemde Panorama Mesdag. Wat hoor je in de bufferzone tussen stad en zee? Die vraag stelt Kluster5 met dit programma vol werk van jonge componisten. Daan: “We richten ons op muziek van de jongere generatie componisten, met wie we ons verwant voelen. Zoals de componisten op dit programma.”
Jullie heten Kluster5, maar jullie zijn momenteel met z’n vieren.
‘Dat klopt! We hebben tijdelijk geen vaste slagwerker. We spelen nu met verschillende geweldige slagwerkers, totdat we weer iemand hebben gevonden met wie het op alle niveaus klikt.’
Wat voor ensemble is Kluster5?
‘Wij proberen nieuwe muziek in een nieuw jasje te steken. Als ensemble denken we graag na over onze presentatie, onze uitstraling, hoe we op het podium staan en hoe we verbinding maken met het publiek. We hebben bijvoorbeeld het visuele album Perceived reality gemaakt, waarop muziek en film één geheel vormen. En van Louis Andriessens Workers Union hebben we de fitnessvoorstelling Workout Union gemaakt. Toen we die op het Oranjewoud Festival speelden kwamen er heel veel sporters op af, die dachten dat het een ‘gewoon’ aerobicsuurtje was. Die hebben mooi wel allemaal naar Andriessen geluisterd. Op zo’n manier bereiken we ook een nieuw publiek.’
Spelen jullie vaker moderne klassiekers als het stuk van Andriessen?
‘Eigenlijk is dat een uitzondering. We richten ons op muziek van de jongere generatie componisten, met wie we ons verwant voelen. Zoals de componisten op dit programma. Zij schrijven ook in akoestisch opzicht allemaal heel goed voor ons. We hebben best een lastige bezetting, de saxofoon is luid en kan overheersend zijn, terwijl de akoestische gitaar juist heel zacht is. We spelen kamermuziek van nu, geënt op de klassieke traditie.’
Hoe is het programma Sonic Panorama tot stand gekomen?
‘Samen met Jan-Peter de Graaff, de gastcurator van het festival, zijn we door ons repertoire gegaan, op zoek naar stukken die pasten bij het thema van de grens tussen stad en zee. Het is voor ons belangrijk dat programma’s een inhoudelijke samenhang hebben. Zo kwamen we op het idee om een akoestisch equivalent te maken van Panorama Mesdag, waarop een zeegezicht bij Scheveningen te zien is.’
Zaten Jan-Peter de Graaff en jullie een beetje op één lijn?
‘Zeker. Ik werk al heel lang met Jan-Peter samen en we hebben een goede klik. Hij stopt vaak een baritonsax in zijn stukken en dat mag ik dan spelen, haha. De solo Zandzeebar in dit programma heeft hij zelfs geschreven voor mijn eindexamen op het conservatorium. Sindsdien heb ik het stuk nergens meer gespeeld, dus dit wordt de eerste keer voor publiek! Maar dat is wel een uitzondering, hoor. We vinden het belangrijk om bewust om te gaan met repertoire en te zorgen dat stukken niet op een plank belanden. De componisten op dit programma zijn echt componisten met wie we ons als ensemble identificeren en die we bij ons willen houden. Dat doen we door ze te spelen.’
Nieuwsgierig naar het programma Sonic Panorama uitgevoerd door Kluster5? Kom op 19 oktober om 17:00u naar Korzo. Kaarten en info.