Ezequiel Menalled: “Claudio Baroni heeft een sterke muzikale taal opgebouwd”

Ensemble Modelo62 speelt op 26 februari in Korzo twee stukken van Claudio Baroni. We spraken met Ezequiel Menalled, oprichter en dirigent van Modelo62, over de componist, wat hij het meest miste tijdens de pandemie en hoe het Modelo62 als ensemble beïnvloedde.

Vanwege de Covid-beperkingen heb je last-minute wijzigingen moeten aanbrengen in het programma dat je presenteert op Festival Dag in de Branding. Kan je ons daar iets over vertellen en hoe de pandemie het Ensemble heeft beïnvloed?
Three degrees from reality is een interdisciplinair werk dat is ontstaan tijdens de eerste golf van de Covid-19-pandemie. Oorspronkelijk ging het stuk over het concept van de 1,5 meter “social distance”. Toen we afgelopen oktober begonnen met de open repetities, realiseerden we ons echter dat deze afstand als achterhaald aanvoelde en dat de meeste deelnemers deze afstand niet wilden bewaren. Sterker nog, ze wilden op een vrije manier met elkaar omgaan! Paradoxaal genoeg, omdat we de aard van het stuk hebben veranderd, is het niet mogelijk om het nu te presenteren binnen de huidige maatregelen. Maar gelukkig, als de situatie het toelaat, presenteren we het op 15 oktober in de 65e editie van Festival Dag in de Branding.

Met betrekking tot de impact van de pandemie, werd Ensemble Modelo62 op dezelfde manier getroffen als alle andere mensen, groepen en instellingen uit de culturele wereld: we hadden te maken met veel zeer plotselinge veranderingen van plannen, met planning op korte en middellange termijn tegelijkertijd, wat resulteert in een heleboel moeilijke beslissingen, met hoge risico’s bij elke beslissing. Dat is logischerwijs een stressvolle situatie, en daarom hebben de medewerkers een rollercoaster van emoties doorgemaakt… maar gelukkig niet allemaal tegelijk, zodat we elkaar konden steunen.

Als alternatief programma heb je gekozen voor werken van componist Claudio Baroni. Wat fascineert je aan Baroni?
Allereerst wil ik de geweldige steun benadrukken die we kregen van Caroline Bakker, Isa Goldschmeding en Shane Burmania toen we Three degrees from reality moesten uitstellen. Ze boden ons meteen aan om een alternatief programma voor te stellen en ze boden alle nodige middelen om het te laten gebeuren! Dit laat zien dat Festival Dag in de Branding alles uit de kast haalt voor hun muzikanten en daar zijn we ze enorm dankbaar voor.

We werken al vele jaren intensief samen met Claudio F Baroni. We voeren zijn muziek regelmatig op en hij is een goede vriend van Modelo62. Afgelopen november hebben we de twee werken die we in het huidige programma zullen presenteren in première gebracht en we kregen zeer positieve feedback na het concert. Toen de mogelijkheid zich voordeed om een alternatief programma uit te voeren, dacht ik er meteen aan om deze prachtige muziek naar Den Haag te halen. Ik geloof dat Claudio een sterke muzikale taal heeft opgebouwd die hem onderscheidend en uniek maakt. Ik ben gefascineerd door de poëtische manier waarop hij zich verhoudt tot de onderwerpen die hij kiest voor het bouwen van zijn composities. In die zin denk ik dat het duidelijk naar voren komt dat zijn muziek bestaat uit een evenwichtige relatie tussen een conceptuele ontwikkeling en intuïtieve besluitvorming. Ik hou vooral van de magische momenten waarop je niet rationeel kunt uitleggen waarom een bepaald muzikaal element aanwezig is, maar ze zijn toch logisch. Zonder hen zou de muziek niet stromen!

In Confessions gebruikt Baroni de poëzie van Anne Carson die draait om kleine alledaagse gebeurtenissen die tijdens de pandemie plotseling uit ons leven zijn verdwenen. Welke evenementen heb je de afgelopen twee jaar het meest gemist?
Ik volgde vroeger danslessen en dansen en anderen aanraken tijdens de les is iets wat ik zeker mis en gemist heb. Ik miste ook de ontmoeting met vrienden en familie zonder veel na te hoeven denken over een “protocol”. Ik kom uit een culturele achtergrond waarin er dagelijks meer fysiek contact is, en ik realiseerde me dat ik dat heel erg miste. Vis insita is gebaseerd op een techniek die Baroni ontwikkelde voor contrabas en een loopstation. Waar gaat dit werk over? Natuurlijk denk ik dat Claudio F Baroni er nog veel meer over zou kunnen zeggen, maar ik zal proberen het in mijn eigen woorden te zeggen: door elk instrument worden eenvoudige geluidslagen gecreëerd die door de loopstations worden herhaald. Door de opeenstapeling van deze lagen kan men getuige zijn van de metamorfose van uiterst eenvoudige geluidstexturen tot zeer complexe. Het is een prachtige perceptuele ervaring!

Ensemble Modelo62 speelt op 26 februari om 16.30 uur in KORZO
Info & tickets

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten