Kluster5 over 6 juni

Kluster5 speelt tijdens de online editie van Festival Dag in de Branding vanuit de lege hal van de Electriciteitsfabriek. We vroegen hoe het nu met ze gaat en wat ze ervan vinden om op te treden tijdens een online festival.

Hoe gaat het met jullie / Kluster5 in deze Coronatijd? Welke impact hebben de maatregelen?

Tim: De maatregelen hebben ervoor gezorgd dat we twee maanden vertraging hebben opgelopen in het maakproces van onze nieuwe voorstelling Perceived Reality: een voorstelling over onze tijd waarin de werkelijkheid vaak gekleurd wordt, met muziek en visuals gemaakt door Celia Swart en Alexandre Kordzaia. De intelligente lockdown heeft er wel voor gezorgd dat we (meer) tijd konden nemen om onze visie op het onderwerp te verdiepen, door online gesprekken met Kluster5, de componisten en regisseur Peter Leung.

Isa: Het was wel even slikken dat Perceived Reality op dat moment niet doorging, dat de gloednieuwe muziek voorlopig nog niet zou klinken. Gelukkig hebben we de situatie kunnen aangrijpen om via Zoom regelmatig te overleggen en dieper in het onderwerp te duiken. We stelden onszelf de vraag: Welke werkelijkheid zie jij? We zijn gefascineerd door hoe de werkelijkheid verschillend kan worden waargenomen, afhankelijk van door wie, op welke plek en via welk medium. In een tijd waarin de mogelijkheden van de digitale wereld oneindig zijn, kun je tegenwoordig zelf bepalen welke werkelijkheid je aan de wereld laat zien.
Sinds de Corona maatregelen heeft de online-wereld een nog belangrijker plek in het leven ingenomen. Het werk van Celia Swart gaat over die online wereld, je kunt haar hoofdpersoon al online volgen en het stuk zien (en horen!) ontstaan…
Maar hoe leuk het ook is om online aan ideeën te werken, we missen het spelen ontzettend en zijn heel blij dat we onze muziek op 6 juni weer met publiek kunnen delen!

Martin: Tja, hectisch en toch ook weer niet. Er is veel overleg gepleegd, dat was wel leuk. Daar word je ook weer creatief van, omdat je er nu tijd voor hebt. Ik heb heel onlangs weer een eerste leerling in het echt les gegeven. Ik was ZO blij om een normale klank uit een echt instrument te horen!

Daan: De impact is natuurlijk de achterstand die we nu hebben met Perceived Reality. Positief is dat we veel hebben gecommuniceerd, nieuwe ideeën hebben voor de toekomst, allemaal staan te popelen om weer met elkaar te spelen!

Op 6 juni zou je voor een volle zaal tijdens Festival Dag in de Branding optreden. Hoe is het om dat nu vanuit een verlaten Electriciteitsfabriek voor de camera te doen?

Tim: De mogelijkheid om in een verlaten Electriciteitsfabriek te spelen, zorgt ervoor dat we het publiek een hoogwaardig opname (zowel audio als video) kunnen bieden. Juist de verlatenheid, ruimte en stilte past goed bij de stukken van Celia en Aart en brengt een soort spanning met zich mee die de mensen thuis hopelijk net zo zullen voelen als tijdens een live-uitvoering. Het stuk van Sebastiano past weer goed bij het rauwe, kale karakter van de voormalige fabriekshal. We hebben er zin in om hiervan vette shots te (laten) maken.

Isa: Het zal een totaal andere ervaring zijn. De aanwezigheid van het publiek geeft normaalgesproken zoveel energie! Het is super leuk om te horen dat er nu al zo veel reserveringen zijn voor de stream op 6 juni, wetende dat er zo veel mensen kijken zullen we tijdens het spelen het publiek visualiseren en toch echt voor hen spelen. Die grote lege ruimte van de Elektriciteitsfabriek brengt ook wel weer een bijzondere ruimtelijkheid en sfeer die goed past bij de stukken die we zullen spelen: bij hoge gebouwen, het steeds leger raken van het geheugen en de Haagse underground.

Martin: Best wel spannend! Je hebt vaak de energie van het publiek nodig om een lekker live optreden te doen. Nu hoop je dat het ook zo overkomt via de camera.

Daan: We willen natuurlijk voor zoveel mogelijk publiek spelen, wat ons de extra energie geeft voor een goed concert. De Electriciteitfabriek is een geweldige locatie en de sfeer van de fabriek past goed bij Kluster5 en zal ons de goede inspiratie geven in deze gekke situatie. Dit zal alsnog een extra positief effect zijn voor de belevenis van het concert. We hebben daarnaast veel ervaring om voor de camera te spelen door onze optredens bij Vrije Geluiden.

Hoe belangrijk is het voor jullie dat dit soort optredens toch doorgaan?

Tim: Net als alle andere kunstvormen, is muziek altijd in ontwikkeling. Meestal in onmerkbare kleine stappen. Om deze ontwikkeling, deze traditie van iets nieuws maken, door te blijven zetten, zijn uitvoeringen en mensen die ermee in aanraking komen essentieel. Daarom is het van belang dat ondanks de maatregelen, de nieuwe muziek toch bereikbaar blijft.

Isa: Het is ontzettend belangrijk dat dit concert doorgaat! Als er geen concerten in het vooruitzicht zijn, verlies je een bepaald momentum. We werken nu als ensemble weer ergens naar toe, en bouwen samen een energie op die we tijdens het concert hopen door te geven aan het publiek. En wij krijgen op onze beurt ook weer veel energie terug van publieksreacties na een concert. We kijken er naar uit het publiek te spreken in de aftertalk na afloop van de stream.

Martin: Belangrijk! Al is het maar om te blijven oefenen. Ze hebben het in het begin van de crisis natuurlijk veel over sporters gehad, dat die niet meer kunnen sporten. Nou, met musici is dat soortgelijk natuurlijk. Als je concerten hebt, dan blijf je in vorm en zorg je daar ook voor. Het is een energie-dingetje. Daarom gaan we ook in de Elektriciteitsfabriek spelen 😉 (badaboem)

Daan: Voor iedereen is het denk ik in deze tijd heel belangrijk om iets van je te kunnen laten horen. Wij zijn blij dat we voor een organisatie als Festival Dag in de Branding alsnog een concert kunnen geven dat wordt gestreamd.

Wat kan de online bezoeker verwachten van jullie concert?

Martin: Extatische energie in de Electriciteitsfabriek! Die wordt door allerlei stroompjes via kabels en wifi naar de mensen thuis gebracht.

Tim: Zwevende klanken die je optillen en meevoeren naar de skyline van Den Haag; herinneringen aan hoe druk de spits op Den Haag CS kon zijn; een quote – verrijkt met ronddraaiende fidget spinners – van wijlen Misha Mengelberg die voor veel mensen een leegte achter laat; en tot slot raggende ritmes, vette bassen en een overdosis energie. De componisten zullen bovendien persoonlijk hun eigen stuk kort toelichten. Een puik programma dus, goed in combinatie met Haags bier, wijn, worst of kaas!

Lees hier meer over het concert van Kluster5 en reserveer uw plek voor 6 juni.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten