Meriç Artaç: “Ik wilde een ronde, ruimtevullende, atmosferische compositie creëren.”

In de afgelopen anderhalf jaar heeft Meriç Artaç, composer in residence, diverse personages geïntroduceerd bij het publiek van Dag in de Branding. Nu nadert ze haar grote finale in november, maar eerst presenteert ze nog twee personages in de online editie op 9 juni. We spraken met Meriç Artaç over het aanstaande festival, Corona, en het naderende einde van haar residentie bij Dag in de Branding.

Je residentie bij Dag in de Branding loopt ten einde. Welke invloed had Corona op jouw werk voor het festival?
Een grote invloed van de pandemie is helaas het niet kunnen ontmoeten van het publiek. De laatste keer dat ik met publiek in een theaterzaal was, was tijdens de maart 2020 editie van Festival Dag in de Branding. Sindsdien zijn mijn stukken online gepresenteerd. Daarom heeft de situatie me ertoe aangezet om op een andere manier na te denken over het presenteren van de personages. Ik voelde de behoefte om het camera- en opname-aspect als een extra laag in mijn composities op te nemen en na te denken over de beleving van het publiek via hun schermen. Voor ons makers en uitvoerders is het een vrij unieke mogelijkheid om nieuwe dingen te leren en nieuwe manieren van creëren en presenteren te ontdekken. Ik geloof dat de energie heel anders is als je niet die directe lichamelijkheid van een publiek binnen de uitvoeringsruimte hebt.

Op 9 juni introduceer je twee nieuwe personages, Gece en Korke. Kun je ons er meer over vertellen? Wie zijn ze en hoe heb je ze bedacht?
Deze twee nieuwe karakters die ik heb ontwikkeld, zijn de creaties van ervaringen en observaties uit het echte leven. Dus voor mij liggen ze zeer nauw aan het hart.

Mijn nieuwe personage Gece, vertegenwoordigd door sopraan Brigitte van Hagen, is geinspireerd door een donkere, nostalgische plek. De naam Gece betekent “nacht” in het Turks. Ze is een blind personage, zowel in de echte als metaforische zin van het woord. Ze kan alleen primaire kleuren zien, deze kleuren zijn weergegeven in haar haar/pruik, ontwikkeld door Carmen Schabracq. De vierde kleur die ze kan zien, is wit en stelt haar innerlijke kind voor.

Ik ben altijd onder de indruk geweest van de sfeer van nostalgie; praten over het verleden, de geur en het gevoel van de verhalen uit onze kindertijd. Gece wordt gedreven door haar nostalgische mindset en de kleuren sturen haar verhalen. De compositie is gebaseerd op de verschillende kleuren die haar geheugen prikkelen. Ik wilde een ronde, ruimtevullende, atmosferische compositie creëren, ondersteund door het instrument Bajan, uitgevoerd door Robbrecht van Cauwenberghe. Ik vind het instrument zo sterk, rijk en bevredigend klinken als het personage Gece.

Het personage Korke, uitgevoerd door zangeres en tapdanser Julia Pallanch, is het tegenovergestelde van Gece. Korke is een nogal narcistisch personage, die helemaal draait om de uitvoering, zichzelf laat zien en haar charme gebruikt op iedereen om haar heen. Haar kracht komt van haar tapdans, vrijheid in zingen, improvisaties waarin ze alles om haar heen probeert over te nemen: de melodieën van Gece, de ritmes van de percussionist en zelfs zijn instrumenten. Ze ziet er charmant en ongevaarlijk uit, maar eigenlijk is ze behoorlijk destructief. Als Korke er is, is er weinig ruimte voor anderen. De compositie is erg ritmisch, vrij direct en heeft niet veel dieptelagen, wat de ware kenmerken van Korke weergeeft.

Ik wilde de percussie van Ricardo Oliveira naast Korke gebruiken om een ​​gelijkwaardige kracht te creëren om haar in het gareel te houden. De dialoog die ze creëert met de percussionist en hun gekibbelrelatie is echt cruciaal voor het stuk.

Kun je ons alvast een voorproefje geven van wat we kunnen verwachten van je laatste opera voor Dag in de Branding in november?
Samen met regisseur Sjaron Minailo creëer ik een zeer kleurrijke, dynamische ervaring voor het publiek. Alle personages die ik afzonderlijk heb gepresenteerd, komen samen in de grande finale, in het huis van Mr. Zanzun waar ze worden vastgehouden. Tijdens de opera zullen ze moeten samenwerken en die eenzame personages hebben elkaars steun nodig.

Nieuwsgierig geworden naar dit programma? Lees meer en koop je ticket voor 9 juni in de webshop.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten