Mosa Trio over 6 juni

Het Mosa Trio – violist Alexandra Van Beveren, cellist Paul Stavridis en pianist Bram de Vree – viert tijdens het online festival op 6 juni zijn tienjarig bestaan met een mozaïek van verjaardagsstukjes. We vroegen hoe het nu met ze gaat en wat ze ervan vinden om op te treden tijdens een online festival.

Hoe gaat het met jullie / Mosa Trio in deze Coronatijd?
Bram: We missen elkaar en ons werk ontzettend. We zaten in de drukste tijd ooit met het vieren van ons 10-jarig jubileumjaar en de voorbereidingen op de Chamber Music Competition in Osaka waar we nu zouden moeten zijn. Het wegvallen van alle concerten en andere werkzaamheden met het trio is dan ook een gigantische shock geweest. Alexandra en Paul zijn een gelukkig getrouwd stel, dus zitten ze nu samen thuis. Hun orkestwerk ligt ook volledig stil. Wel maken ze soms mooie filmpjes met hun orkest (zoals het filmpje van het Rotterdams Philharmonisch orkest met Beethovens 9e dat viral ging). Ikzelf ben druk met de voorbereidingen op de komst van mijn eerste kindje. Ik werk op het Conservatorium Maastricht door met het digitaal begeleiden van studenten tijdens hun Master Research Project en op 2 muziekscholen met het digitaal lesgeven van leerlingen. Al met al zijn dit dus geen werkzaamheden waar we heel gelukkig van worden: we missen het presenteren van onze kunsten, de menselijke reacties die dat teweegbrengt bij het publiek en ook bij onszelf en we worden erg moe van alle ‘schermtijd’. We beseffen nu nog meer dat ons werk eigenlijk ontzettend leuk en waardevol is. Ook al missen we de directe menselijke reactie, we kijken erg uit naar het ‘concert’ voor Dag in de Branding waarbij we voor het eerst in maanden weer in het echt samen musiceren. Daar zijn we voor in de wieg gelegd!

Is de situatie in Belgie anders dan in Nederland? Is er voldoende steun vanuit de overheid?
Paul: België heeft vanaf het begin van de Corona crisis vrij strenge maatregelen gehanteerd. In vergelijking met Nederland werd de vrijheid sterker ingeperkt en ook het sociaal contact tot een minimum herleid. Alexandra en ik hebben, als Belgen wonend in Nederland, deze hele periode als erg vreemd ervaren: we volgen uiteraard ook het Belgische nieuws en wisten op den duur niet meer welke regels we moesten volgen. Een vervelend gevolg van deze situatie is dat we onze familie maanden niet zagen. Tot op dit moment houdt België zijn grenzen dicht en mogen we dus niet op visite. Gelukkig hebben we afgelopen week een oplossing gevonden: een gezellig aperitiefje aan de grens, ieder in zijn eigen land…

Op 6 juni zou je voor een volle zaal tijdens Festival Dag in de Branding optreden. Hoe is het om dat nu vanuit Belgie voor de camera te doen?
Alexandra: Zoals Bram al zei missen we in alle online initiatieven natuurlijk de interactie met het publiek. We hebben er een traditie van gemaakt om elk stuk dat we spelen kort toe te lichten. Zo geven we het publiek niet alleen onze ideeën bij de stukken mee, maar verkleinen we ook de barrière die er soms toch nog is tussen de uitvoerder op het podium en het publiek in de zaal. Deze interactie is nu natuurlijk niet mogelijk, maar we vinden het wel belangrijk om het echte concertgevoel over te brengen. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst drie maanden geen concert gegeven heb. Het zal dus ongetwijfeld een spannende dag worden!

Hoe belangrijk is het voor jullie dat dit soort optredens toch doorgaan?
Bram: Het mooie aan de online-editie van Dag in de Branding is dat het publiek gaat zitten voor een echt digitaal concert. We zullen met zijn drie samenspelen, alsof het publiek er bij was in de zaal. Dat vinden we een groot voordeel ten opzichte van de vele digitale initiatieven waarbij ieder vanuit zijn woonkamer een stukje inspeelt en dat vervolgens onder elkaar wordt gezet.
Alexandra: Ja, de magie van kamermuziek is toch écht het samen spelen, samen voelen, samen doen. Daar gaat voor mij helemaal niets boven!

Wat kan de online bezoeker verwachten van jullie concert?
Paul: We hopen de online bezoeker te verrassen met de veelzijdigheid en creativiteit die de jonge componisten laten horen in Mosaic. We spelen een selectie uit de intussen meer dan 40 miniaturen die ontstonden uit een samenwerking met de compositieklassen van de conservatoria van Luik, Antwerpen, Maastricht en Rotterdam. Het pianotrio is natuurlijk een van de bekendste genres uit de kamermuziek, maar dankzij de frisse geesten van deze componisten zal het publiek ongetwijfeld nieuwe, verrassende klanken horen. De Epigrams van Elliott Carter, korte stukjes met elk een eigen identiteit en karakter, zorgen voor een mooie balans in het programma.

Lees hier meer over het concert van Mosa Trio en reserveer uw plek voor 6 juni.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten