Myrto: “Blijft er een ‘ik’ over zonder masker?”

Myrto Nizami (Griekenland, 1994) is sinds eind 2023 maker-in-residence bij Festival Dag in de Branding. Afgelopen maart was voor het eerst muziek van haar te horen, en in de juni-editie presenteert ze nieuw werk tijdens het festival. Myrto: ‘Kunnen we zonder masker bestaan, blijft er dan een ‘ik’ over?’

Allereerst: hoe spreek je je voornaam eigenlijk uit?
‘Haha, het is Myrtó, met de klemtoon op de laatste lettergreep. Dat is meestal zo bij Griekse vrouwennamen die op -o eindigen.’

Kun je jezelf even voorstellen, Myrto?
‘Zeker. Ik kom uit Griekenland, ik ben componist en ik woon sinds 2018 in Den Haag. In 2020 behaalde ik mijn masterdiploma compositie aan het Koninklijk Conservatorium, waar ik gestudeerd heb bij Calliope Tsoupaki en Guus Janssen. De eerste periode moest ik wel wennen – van het warme Griekenland naar het winderige Den Haag. Het verbaast me nog steeds hoe snel het weer hier omslaat. Maar inmiddels heb ik het erg naar mijn zin.’

Waar ben je momenteel mee bezig?
‘Ik leg de laatste hand aan het eerste nieuwe stuk dat ik als maker-in-residence zal presenteren. Het is het eerste deel van een trilogie voor stem en een trio van slagwerk, contrabas en gitaar. Het wordt een ritueel over eigenheid en het zelf. Ik baseer me op Sonnet VIII van de Portugese dichter Fernando Pessoa, waarin hij allerlei maskers opvoert en de vraag stelt of we zonder onze maskers wel kunnen bestaan. Blijft er een ‘ik’ over zonder die maskers? De première van het volledige 40-minuten-durende werk staat gepland voor het eind van mijn traject bij het festival.’

Hoe bevalt het je om maker-in-residence te zijn?
‘Vaak heb je als componist maar één concert ergens, en nu zijn er meerdere concerten over een langere periode. Dat is een heel fijn idee, ik hoef niet bang te zijn dat het fout gaat en ik kan aan mijn ideeën blijven werken. Wat ook interessant is, is dat ik word uitgedaagd om na te denken over de planning en organisatie van mijn concerten, het aantal repetities dat nodig is en dergelijke. Met die productiekant kom je als componist zelden in aanraking, maar het is wel waardevolle kennis. En ik vind het geweldig dat ik vanaf een vroeg stadium intensief kan samenwerken met andere makers en creatieven, als bijvoorbeeld een regisseur of lichtontwerper. Licht en geluid zijn heel belangrijk voor mijn werk.’

Prima Materia: part I van Myrto uitgevoerd door Ensemble Modelo62 en sopraan Kristia Michael is op 1 juni om 16:30u te horen in Korzo. Kaarten en info

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten