za 1 juni 2024
16:30
Korzo
Prinsestraat 42 Den Haag

In Korzo presenteert Festival Dag in de Branding een dubbelprogramma met de nieuwste muziek. In de Studio presenteert maker-in-residence Myrto Nizami de eerste scene uit de kameropera die zij ontwikkelt bij het festival. Ze laat zich inspireren door Sonnet VIII van Fernando Pessoa, dat gaat over maskers, wisselende identiteiten en gelaagdheid. In de Zaal is vervolgens de tweede editie van het succesvolle Music for Empty Spaces te horen, met nieuwe solostukken van negen componisten.

Myrto Nizami
Myrto Nizami (Griekenland, 1994) is sinds eind vorig jaar maker in residence bij Dag in de Branding. Prima Materia: part I is het eerste deel van een trilogie van 40 minuten die ze tijdens haar residency van twee jaar zal maken. Myrto noemt het ‘een ritueel over eigenheid en het zelf’, voor stem en een trio van slagwerk, contrabas en gitaar. Ze baseert zich in haar werk graag op literaire bronnen, en in dit geval is dat Sonnet VIII van de Portugese dichter Fernando Pessoa. In het gedicht voert Pessoa allerlei maskers ten tonele en werpt de vraag op of we zonder onze maskers wel kunnen bestaan. Blijft er een ‘ik’ over zonder die maskers?
Er zullen evenwel geen maskers te zien zijn op het podium, Nizami maakt geen letterlijke vertaling van het gedicht. Met de belichting, waarvoor ze nauw samenwerkt met de Braziliaanse kunstenaar Luca Tornato, toont ze de verschillende ‘persona’s’ of maskers van de zangeres, die ze als ‘verschillende energieën’ beschouwt.
De zangeres verkent haar verleden via deze verschillende persona’s die ze door de jaren heen ontwikkeld heeft. Ze gaat steeds verder terug in de tijd, om uit te komen in haar vroegste jeugd, toen het maken-van-maskers begonnen is. ‘Voor het eerst herkent ze zichzelf in de spiegel, zoals alle kinderen op zeker moment doen. Het is een heel speels moment, waarbij de taal desintegreert, omdat het personage op dat moment nog geen taal heeft,’ zegt Nizami.

Wij spraken Myrto over haar nieuwe werk Prima Materia: part I. Myrto: ‘Kunnen we zonder masker bestaan, blijft er dan een ‘ik’ over?’ Lees het interview hier

Myrto Nizami - Foto: Bart Grietens
Music for empty spaces

Music for Empty Spaces
Tijdens de coronacrisis organiseerde componist Heather Pinkham de eerste editie van Music for Empty Spaces. Ze vroeg een keur aan componisten om nieuwe solostukken te maken voor Nederlandse topmusici, en de uitvoeringen werden vervolgens live gestreamd vanuit het Muziekgebouw in Amsterdam. Het programma was een succes, werd wereldwijd bekeken en zelfs live voor publiek herhaald. Dat smaakt naar meer – ook al is de anderhalve-meter-regel inmiddels verleden tijd. Het onderwerp van de tweede editie ligt in het verlengde van dat van de eerste: zoals de componisten toen reflecteerden op het leven in isolatie, zo is nu de dood onderwerp van bespiegeling. Wederom zijn het Nederlandse topmusici die tekenen voor de uitvoering.

Wat komt er na de dood? Het mysterie van onze laatste reis is zo oud als de mensheid zelf. Maar in tegenstelling tot onze voorouders staan wij er liever niet bij stil. En dat is een gemis, vindt Pinkham. Want muziek, als de taal van het onzegbare, kan ons ons helpen te praten over het onherroepelijke einde, dat nu eenmaal bij het leven hoort. In deze editie van Music for Empty Spaces vraagt Pinkham collega’s met uiteenlopende achtergronden te reflecteren op sterven, dood en rouw.

Bart Spaan – De Slak door James Oesi, contrabas
Daan Manneke – Epitaaf door Suzanne van Berkum, fagot
Jeff Hamburg – Afterlife door Thorwald Jørgensen, theremin
Sinta Wullur – Rindu door Tammo Heikens, surbahar
Max Frimout – Muziek voor Contrabasblokfluit door Susanna Borsch, contrabasblokfluit
Maxim Shalygin – To all alive door Saskia Lankhoorn, piano
Wilma Pistorius – Simultaneously door Tatiana Koleva, slagwerk
Heather Pinkham – I am not there door Charlotte Houberg, sopraan
Orkun Ağır – Impromptu nr 2 par violoncello solo door Pamela Smits, cello

Bekijk in onderstaande video de  eerste editie van Music for Empty Spaces.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten