za 1 juni 2024
14:30
Amare Concertzaal
Spuiplein 150 Den Haag

Deze zaterdag krijgen componisten Cecilia Arditto Delsoglio en Trevor Grahl de Willem Pijper Prijs uitgereikt van de gemeente Den Haag. Dat er twéé laureaten zijn is uitzonderlijk: de jury vond de oogst zo rijk dat besloten is om ditmaal twee heel verschillende werken te bekronen. Een overeenkomst is er ook: zowel Arditto als Grahl schrijft voor een traditioneel medium (orkest en orgel, respectievelijk), maar zet dat in op een eigenzinnige en frisse manier. Arditto wordt bekroond voor haar orkestwerk Tissue (2019) en Grahl voor zijn Music for Malmö (2019) voor orgel en elektronica.

Cecilia Arditto Delsoglio
Cecilia Arditto Delsoglio ‘hypnotiseert’ de luisteraar met haar orkestwerk Tissue (2019), aldus de jury. Het is een opvallende stap voor Arditto om een orkestwerk te maken: haar oeuvre bestaat uit veelal kleinschalige werken, vaak ook voor onconventionele instrumenten als zaklamp, ventilator of naaimachine. Voor ze één noot op papier zet doet ze uitgebreid literatuur- en klankonderzoek, zodat ze alle akoestische mogelijkheden van een instrument in beeld heeft. Maar na een kwarteeuw van uitgekiende kleinodiën was er opeens de noodzaak voor dit orkestwerk: ze móést Tissue schrijven, zegt Arditto, ze barstte van de ideeën, anders was haar hoofd ‘ontploft’.

Cecilia Arditto Delsoglio - Foto: Michel Marang
Symfonieorkest Conservatorium van Amsterdam

Je verwacht het niet meteen bij een componist met een voorliefde voor musique concrète, maar Arditto’s favoriete collega is Mozart. Wat hij kon – iets simpel laten klinken, flow creëren, een grote vorm bouwen uit een klein idee – is wat Arditto ook nastreeft. In het geval van Tissue neem je het geluid in eerste instantie waar als een klankwolk, louter textuur, en ontdek je pas in tweede instantie hoe ingenieus die is opgebouwd. Die orkestrale klankwolk is in feite een ruimtelijke uitvergroting van het slagwerk, dat een solorol heeft en dat wat Arditto betreft eigenlijk helemaal vooraan zou moeten zitten, al is dat meestal praktisch onhaalbaar. Het ‘verhaal’ van de muziek, met een trage beweging en enkele grote contrasten van dynamiek, timbre en dichtheid, is zeer goed te volgen.

Aansluitend aan de prijsuitreiking wordt het werk uitgevoerd door het symfonieorkest van het Conservatorium van Amsterdam.

Trevor Grahl

Trevor Grahl
Trevor Grahls Music for Malmö (2019) voor solo orgel en elektronica is vandaag helaas níét live te horen maar wel via een opname. Omdat het werk vraagt om een specifiek soort midi-bestuurd orgel, waarvan er maar enkele in Europa zijn, kan het niet in Den Haag (of elders in Nederland) worden uitgevoerd. Zondagmiddag 2 juni presenteert Dag in de Branding daarom een extra concert in het Orgelpark in Amsterdam, waar Grahl Of ancient days zal spelen, waar Music for Malmö op gebaseerd is. Hij noemt de stukken ‘tweelingen’: ‘Het hart van Of ancient days is hetzelfde als dat van Music for Malmö.’

Grahl etaleert volgens de jury een diepe vertrouwdheid met het orgel en gebruikt het als ‘een bron van uitzonderlijk rijke kleuren, nuances en ongehoorde speelwijzen’. De kiem voor Music for Malmö werd gelegd in het Orgelpark, waar Grahl ooit begon als foyermedewerker en inmiddels werkt als artistiek assistent.

Daar ontwikkelden ze het zogenaamde ‘hyperorgel’ dat in 2018 in gebruik genomen werd. ‘We noemen het wel een hyperorgel, maar er is geen eenduidige definitie voor die term,’ zegt Grahl. ‘De totaal nieuwe klankwereld inspireerde mij in elk geval om een stuk te componeren over de schepping: Of ancient days.

Arjan Linker
Het concert opent met een werk van de jonge componist en trombonist Arjan Linker, die in Amsterdam studeerde bij onder meer Richard Ayres, Willem Jeths en KCO-solotrombonist Jörgen van Rijen. Linker trad veelvuldig met het Nederlands Blazers Ensemble, waarvoor hij ook arrangementen maakte, en is oprichter van verschillende ensembles, zoals het Nymphéas Trombone Quartet. Sinds enkele jaren verdiept Linker zich ook in Indiase klassieke muziek, wat goed terug te horen is in Jhalla in raga Darbari. Een ‘raga’ is in de Indiase muziek meer dan een toonsoort: het is een melodisch systeem van frasen, sferen en gemoedtoestanden. Dabari is een antieke raga met een ernstig karakter, die vaak diep in de nacht wordt gespeeld.

Musici Symfonieorkest Conservatorium van Amsterdam
FluitThibaut Bouquet, Gîta Vata León
Hobo – Louise van Eygen, Andrea Muñoz Quintana
KlarinetOihan Espina Errasti, Vladyslav Petryk
Fagot – Alejandro Morillo Cabezas, Ana Genet
Hoorn – Guillermo Núñez Rodríguez, Sybren Faber, Anton Sanmartín Pérez-Lafuente, Blanka Kovács
Trompet – Miguel Valles, Victor Decruyenaere
Trombone – José Faria Pinto, Cyril Beijer, Joan Gimeno Carretero Slagwerk – Oier Cáceres, Jason Chen
Viool IElisa Dijkstra, Menno Verloop, Martino Colombo, Ian Valentin Palazov, Weronika Weiss, Caspar Bellamy, Alice van Binsbergen, Alvaro García Villar
Viool IIRuben Ide, Livia Stefani, Dasha Serck, Felicia Bao, Daniel Perzhan, Matthia Elders
AltvioolAnuschka Pedano, Ana Castro, Hannah Donohoe, Teresa Llul Ferrer, Marinha Machado Campos
CelloThomas Larichilière, Jan van der Plas, Isaac Lottman, Marta Jiménez Rodriguez, Emanuel Reber
ContrabasNadav Vaknin, Omri Hadani, Dimitrios Simopoulos

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten