In wat voor wereld zijn we terecht gekomen? Nu de pandemie veel langer duurt dan iemand twee jaar geleden ooit voor mogelijk had gehouden, voelen ook kunstenaars de behoefte te reflecteren op de consequenties van de wereldwijde maatschappelijke ontwrichting.
In Parallax van Jan-Peter de Graaff staat het complotdenken centraal, dat weliswaar niet een exclusief uitvloeisel is van de coronacrisis, maar daarin wel moeiteloos aanleiding vindt voor de meest vergezochte denkbeelden. Desondanks heeft De Graaff begrip voor de complotdenkers: want zetten we niet allemaal de wereld naar onze hand? In Confessions probeert Claudio F Baroni, geïnspireerd door een reeks gedichten van Anne Carson, de sociale gevolgen van het virus in noten te vangen: het gevoel dat de lege steden, de dagelijkse statistieken en de anonieme doden bij hem oproepen, maar ook de kleine momenten in het dagelijks leven die plots zijn verdwenen.
Gelukkig blijven componisten componeren – zelfs tijdens een pandemie. Richard Ayres presenteert zijn nieuwe stuk No.53 (Trödelmarkt): NONcerto for violin, een compositie die hij vergelijkt met tweedehands spullen op een vlooienmarkt. En crisis of geen crisis – er is altijd jong talent. Tijdens deze editie van Dag in de Branding maakt u kennis met drie jonge musici, die van ons opdracht hebben gekregen het komende seizoen nog meer van zich te laten horen.