za 26 februari 2022
15:00
Paleiskerk
Paleisstraat 8 Den Haag

Richard Ayres is ‘een van de meest eigenzinnige en originele componisten van dit moment. Het enige voorspelbare aan zijn premières is dat ze onvoorspelbaar zijn’. Zo jubelde The Times na het horen van No. 52 (Three pieces about Ludwig van Beethoven: dreaming, hearing loss and saying goodbye) dat op 10 september 2020 in première ging in de Londense Royal Albert Hall.

 

Ensemble Oerknal
Ensemble Oerknal
Joseph Puglia
Joseph Puglia

Voor de nieuwste editie in zijn reeks NONcertos, waarin Ayres jongleert met de conventies van het traditionele concerto, neemt hij de vlooienmarkt als metafoor: een lukrake verzameling van tweedehands spullen. Hij schrijft: ‘No. 53 (Trödelmarkt) is een soort vioolconcert gemaakt van muziek, geluiden en opnamen die ik heb gevonden of verzameld. Ik wilde deze collectie uitstallen als de verwaarloosde schatten in een kraampje op een vlooienmarkt.’

Met veel intelligentie en geestigheid zet Ayres het idee van virtuositeit op zijn kop. Sensationele ontsporingen, banale climaxen en subtiele parodieën – in een duizelingwekkende vaart passeren de meest uiteenlopende ideeën, waarbij de solist vaak in de rol van antiheld belandt. In dit geval is dat de alleskunner Joseph Puglia, die sinds 2019 als curator in residence bij ensemble Oerknal is betrokken. Hij is de aangewezen musicus om een onderwerp als virtuositeit tegelijkertijd te onderzoeken én te belichamen.

Joseph Puglia: “Wat ik zo leuk vind aan Dag in de Branding en het publiek is de bereidheid om te experimenteren, mee te denken met artiesten en alles in dienst van de muziek te stellen.” Lees het complete interview hier. 

Voorafgaand aan de première van No. 53 (Trödelmarkt) hoort u Swell Piece No.2 van James Tenney. Dit is een van zijn zogeheten ‘postal pieces’. Tenney had veel goede vrienden, maar een enorme hekel aan schrijven. Dat dilemma loste hij op door briefkaarten te sturen met een piepkleine partituur die vaak een volwaardige compositie bevatte. Swell Piece No.2 was zo’n attentie gericht aan de minimalist La Monte Young: een aanzwellende en pulserende A-440, gespeeld door een ruimtelijk opgesteld ensemble, belichaamt de ultieme verstilling.

Zo verbeeldt dit programma de mentale staat waarin wij de afgelopen twee jaar doorbrachten, pendelend tussen meditatieve rust en actie.

Oerknal
Maria Cristina Gonzalez, fluit (en piccolo, basfluit)
Daniel Boeke, klarinet en basklarinet
Ivan Pavlov, piano
Christian Smith, slagwerk
René van Munster, cello
Gregory Charette, artistiek leider

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten