Timoteo Carbone: “De functies van een verlaten gebouw zijn onduidelijk”

Sounds for an Abandoned Space II is een multimedia werk van componist Timoteo Carbone en beeldend kunstenaar Federico Zurani, beiden afkomstig uit Italië. Met muzikale en visuele elementen roept het werk denkbeeldige ruimten op, bestaande uit ‘verlaten plekken’ zoals oude pakhuizen, overwoekerde landhuizen en vervallen flatgebouwen in Italië. Dag in de Branding ging in gesprek met Timoteo over verlaten gebouwen, zijn samenwerking met Federico Zurani en wat het publiek kan verwachten op 18 september.

Hoe is ‘Sounds for an Abandoned Space II’ ontstaan?
Het project maakt deel uit van een reeks grote en avontuurlijke multimediawerken die structuren van “non finito” (onaf) onderzoeken (https://en.wikipedia.org/wiki/Non_finito). Dit is door de jaren heen een thema in mijn kunst geweest dat regelmatig terugkeert. De serie Sounds in an Abandoned Space, en vooral deze tweede iteratie die ik op het festival zal presenteren, roept vragen op over structuren en dimensies die mijn identiteit als componist uitdagen maar ook definiëren.

De geluidswereld van het stuk is gecreëerd in 2019. Deze komt tot stand door het gebruik van tweedehandse, versleten en aangepaste muziekinstrumenten en extra lagen met galm effecten. De instrumentatie is harmonium, altviooloctet, accordeon, speelgoedaccordeon, baritonkwartet en percussie. Alle partijen zijn door mijzelf opgenomen, alternatieve speeltechnieken verkennend, op zoek naar fragiele, brekende geluiden, alternatieve stemmingen en rauwe expressie.

Hoe is je samenwerking met Federico Zurani tot stand gekomen?
Tijdens mijn verblijf in Italië vorig jaar ben ik gaan samenwerken met Federico Zurani, een zeer getalenteerde schilder en beeldend kunstenaar. We werkten twee weken samen aan Rupestri, een multimedia-installatie die in oktober zal worden gepresenteerd in een verlaten klooster in het centrum van Genua.
Tijdens onze samenwerking kwamen we tot het besef dat we allebei dezelfde vragen hadden over kunst, over structuren en ruimtes. Zurani heeft de visuals voor Sounds in an Abandoned Space II ontwikkeld waarmee hij een hybride, vergankelijke wereld van digitaal geconstrueerde omgevingen, animaties en echte beelden heeft gecreëerd.

Waar komt fascinatie voor verlaten gebouwen en plekken vandaan?
De functies van een verlaten gebouw zijn onduidelijk, in sommige gevallen is ‘leegte’ het enige doel. Verlaten gebouwen zijn overwoekerd door onkruid en schimmels. Ze vormen een levend en actief element van vertraging, demobilisatie. Een verlaten gebouw vindt een evenwicht in een web van natuurlijke krachten en tijd.
Door dit proces raken de vormen, de ruimtes, de structuren ‘onaf’ oftewel “non finito”. Sommige elementen beginnen in de ene dimensie en eindigen in een andere, verdwijnend door onze ogen. Voor mij is een verlaten ruimte een symbool van hoop en vrijheid.

Wat zou je willen dat het publiek van je optreden meeneemt?
Wat we graag met het publiek willen delen is het gevoel in een verlaten ruimte te zijn. Deel uitmaken van een voorstelling waarin de structuren en elementen tevoorschijn komen, terwijl onkruid en schimmels groeien in een verlaten ruimte. Een instabiele mise-en-scène, gevormd door fragiele en ruwe muzikale en visuele elementen omringt het publiek.

Sounds for an Abandoned Space II van Timoteo Carbone en beeldend kunstenaar Federico Zurani staat op 18 september in Theater aan het Spui als onderdeel van het middagprogramma van Dag in de Branding x Rewire. Koop kaarten

 

 

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten