Cecilia Arditto: “Ik was overweldigd en dolgelukkig”

De Willem Pijper Prijs wordt op 1 juni tijdens Festival Dag in de Branding bij hoge uitzondering uitgereikt aan twee laureaten. Cecilia Arditto Delsoglio ontvangt de prijs voor haar orkestwerk Tissue (2019) en Trevor Grahl voor Music for Malmö (2019) voor solo orgel en elektronica. Muziekjournalist Joep Stapel ging met Cecilia en Trevor in gesprek.

Gefeliciteerd allebei! Wat betekent het voor jullie om de Willem Pijper Prijs te winnen?
Cecilia: ‘Ik was overweldigd en dolgelukkig toen ik het nieuws kreeg. Weet je, ik werk al 25 jaar non-stop en ik ben altijd een nogal eenzame componist geweest. Maar de laatste jaren krijg ik opeens verschillende prijzen. Het is heel vreemd als je hier in je kamer aan het werk bent en je krijgt telefoon: je hebt de Willem Pijper Prijs gewonnen!’
Trevor: ‘Ja, het is een mooie erkenning. Componeren is voor mij de kunst van het twijfelen en zo’n prijs is de erkenning dat je de juiste twijfels hebt, op het juiste spoor zit. Maar het is nog belangrijker dat ik zelf blij ben met wat ik gedaan heb. Is het eerlijk, mooi, goed? Een nieuwe compositie is elke keer weer opnieuw een sprong in het diepe.’

Wat is de plek van het bekroonde werk in jullie oeuvre?
Cecilia: ‘Mijn oeuvre bestaat vooral uit kleinschalige werken, waarvoor ik steeds uitgebreid onderzoek doe. Als ik bijvoorbeeld een stuk schrijf voor een klarinet en een ventilator dan probeer ik alle mogelijkheden uit, qua klank maar ook visueel en performatief. Maar na jaren van onderzoek naar individuele klankbronnen voel ik de urgentie om voor grotere ensembles te componeren. Dat is een natuurlijke ontwikkeling, denk ik. Dit stuk voor orkest móést ik gewoon schrijven, anders was mijn hoofd ontploft, ik had zoveel ideeën.’

Had je al eerder voor orkest geschreven?
Cecilia: ‘Nee, nooit! Niemand gaf me een opdracht, dus ik ben gewoon begonnen. Toen het af was heb ik het naar het Rychenberg Concours in het Zwitserse Winterthur gestuurd, daar werd het uitgekozen en uitgevoerd én bekroond met de eerste prijs.’

Trevor, jij hebt al veel voor orgel gecomponeerd. Wat spreekt je zo aan in het instrument?
Trevor: ‘Ik hou enorm van het orgel, maar elk orgel is anders. Elk instrument heeft specifieke mogelijkheden en beperkingen en het zit vast op één plek – dat spreekt me enorm aan. Het nadeel is wel dat we Music for Malmö niet in Den Haag kunnen uitvoeren, omdat het gemaakt is voor een specifiek hyperorgel – dat wil zeggen, een met midi en elektronica uitgebreid orgel. In plaats daarvan klinkt er een stuk uit de opname. En op zondag gaat in het Orgelpark Of ancient days, waarop Music for Malmö gebaseerd is.’

Dat is jammer. Maar de beperking is eigenlijk dus juist interessant?
Trevor: ‘Ja! Dat ervoer ik als kind al: ik kom van het Canadese platteland en ik ben helemaal niet opgegroeid met kunst, mijn ouders zijn streng katholiek en de enige muziek die ik hoorde was het orgel in de kerk, twintig minuten met de auto van ons huis. Ik vond het een heel aantrekkelijk en mysterieus instrument, maar vanwege de afstand kon ik geen les nemen. Pas later, toen ik in Montreal studeerde, werd het toegankelijk voor mij. Maar ik heb geen orgel gestudeerd en ik heb mijn eigen manier ontwikkeld om het te bespelen.’

Waar zijn jullie nu mee bezig?
Cecilia: ‘Ik heb een opera gecomponeerd op basis van de klassieke roman De vreemdeling van Albert Camus, die eind juni in Mannheim première gaat. Het is heerlijk om voor groot ensemble of orkest te componeren, en liederen te schrijven – I love it! Eigenlijk wil ik niets anders meer.’
Trevor: ‘Zo’n prijs is geweldig, maar het kan ook druk met zich meebrengen, het idee dat je volgende stuk óók cutting edge moet zijn. Dan gaan bij mij de alarmbellen af. Mijn nieuwste stuk, dat in Festival Dag in de Branding in première gaat, is nadrukkelijk níét voor hyperorgel geschreven. Ik beschouw de prijs als een uitnodiging om een nieuwe richting in te slaan.’

Praktische info
De prijsuitreiking vindt plaats op zaterdag 1 juni vanaf 14:30 uur in Amare. Tijdens dit feestelijke programma speelt het symfonieorkest van het Conservatorium van Amsterdam o.a. het winnende werk Tissue van Cecilia Arditto Delsoglio. Meer info & kaarten
Zondag 2 juni presenteert Festival Dag in de Branding een extra concert in het Orgelpark in Amsterdam, met bestaand én nieuw werk van beide prijswinnaars. Meer info & kaarten

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten