Meriç Artaç over 14 december

We vroegen onze artist-in-residence Meriç Artaç wat u kunt verwachten van Festival Dag in de Branding op zaterdag 14 december. In deze editie gaat zij zelf in Filmhuis Den Haag in gesprek met filmmaker Simone Bennett en componist Petra Strahovnik over de psychologie achter angst en wantrouwen. Ook wordt in Korzo haar opera Madam Koo opgevoerd.

Er komen op 14 december drie maatschappelijk belangrijke thema’s aan bod (vrouwenkiesrecht, mentale aandoeningen, angst). Niet de makkelijkste onderwerpen! Waarom kies je hiervoor?

Het thema van deze editie is eigenlijk de stem van de vrouw en psychologie. Mentale aandoeningen en angst vallen onder de psychologie van de mens en de stem van de vrouw onder de maatschappij. Beide thema’s komen terug in mijn opera Madam Koo. Madam Koo, een vrouwelijk personage, en haar psychologie als iemand met een mentale aandoening, een angstig individu. En dan is daar haar buurman, Mr Oak, een mannelijk personage, zijn eigen obsessies en problemen met Madam Koo en met zichzelf. We zien individuen die samen leven in een appartement, die zich op hun gemak voelen in hun eigen ruimte en niet willen dat een buitenstaander hun ruimte binnendringt. Deze ruimte zou geïnterpreteerd kunnen worden als ‘mentale ruimte’ of ‘psychische ruimte’. Ik zie dat deze twee elkaar vaak stimuleren. Alle andere onderdelen tijdens Festival Dag in de Branding hebben elk op hun eigen manier ook een link met deze thema’s en zo zijn ze onderling mooi met elkaar verbonden.

Het programma in het Filmhuis en jouw eigen opera Madam Koo gaan over angst. Wat kunnen wij tegen de angstcultuur doen?

Met betrekking tot de angstcultuur vind ik het belangrijk dat je je realiseert dat het bestaat en observeert hoe het zich verspreidt en het je in zijn macht krijgt, terwijl je het niet doorhebt. Dit is een simpele en toch vrij fundamentele menselijke connectie. Ik vind het belangrijk om dit te erkennen en te bestuderen wat het met onze maatschappij doet.
In mijn eigen werk laat ik de angstcultuur zien door middel van een kleinschalig voorbeeld. Het appartement van Madam Koo, haar buurman Mr Oak en een onbevangen personage in de vorm van een kind Miku. Deze karakters vertegenwoordigen allen iets in onze maatschappij, als een metafoor. Mijn doel is te reflecteren op wat ik om mij heen zie, dit te overdrijven en ruimte te creëren voor het publiek om hun eigen antwoord te vinden op de angstcultuur en hierop te reflecteren. Maar misschien zien ze dit wel niet.

Het Filmhuis is de nieuwe partner voor Festival Dag in de Branding. Kun je al iets zeggen over wat je er nog meer gaat organiseren?

Het Filmhuis als een nieuwe partner is een mooie kans om film te verbinden aan nieuw geschreven muziek en optredens. Er zijn plannen om voor de juni 2020 editie nauwer samen te werken. Het thema voor deze editie is ‘verlaten’. Je kunt denken aan een verlaten ruimte, maar ook muziek, componisten, een idee, alles en iedereen waar de laatste jaren niet naar om gekeken is. Ik wil mij verbinden aan het thema door een korte film te maken en hiervoor muziek te componeren. Ik heb een prachtig verlaten hotel gevonden in Turkije. Een hotel waar vele bruiloften en evenementen gehouden zijn, een ruimte met vele mooie herinneringen maar dat al tijden leeg staat, dat vergeten is en weg staat te rotten. Ik zal met een Turkse regisseur werken en we focussen ons op de relatie tussen ‘verlaten’ en ruimte/herinneringen.

Festival Dag in de Branding vindt plaats op zaterdag 14 december vanaf 14:00 uur. Het complete programma vindt u hier.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten