Online

Eva Beunk, compositie student aan het Koninklijk Conservatorium, schreef de compositie Hysteria speciaal voor deze online editie van Festival Dag in de Branding. In dit nieuwe werk is Johanna de Waanzinnige het uitgangspunt, als reactie op de opera Rage d’Amours van Rob Zuidam. Eva stelt de vraag aan de orde hoe ‘waanzinnig’ Johanna nu eigenlijk was.

Eva Beunk: “Ik was vanaf het begin super gefascineerd door het onderwerp. Ik kon me heel makkelijk verplaatsen in Johanna de Waanzinnige en de ideeën kwamen snel. Ik werd door het stuk gegrepen en kon bijna niet stoppen eraan te werken.Lees het interview met Eva hier.

Over Hysteria
Eeuwenlang was hysteria of hysterie een gebruikelijke medische diagnose voor vrouwen. Er werden veel symptomen aan deze ziekte toegeschreven waaronder angst, kortademigheid, flauwvallen, nervositeit, slapeloosheid, vochtophoping, geïrriteerdheid, geen zin in eten of seks, maar ook juist een hoog libido, en “een neiging om anderen problemen te bezorgen”. Hoewel het gecategoriseerd werd als ziekte, waren de symptomen van hysterie vaak gelijk aan het normale functioneren van vrouwelijke seksualiteit.

Vertoonde Johanna niet vooral een normaal menselijke reactie van diepe rouw na het overlijden van haar echtgenoot? Zou niet elk normaal persoon, die wordt opgesloten en afgesloten van de buitenwereld, zich op den duur anders gaan gedragen? Eva trekt een parallel naar de huidige tijd, waarin vrouwelijke leiders nog altijd worden overspoeld met haat, en ambitieuze vrouwen vaak nauwelijks serieus worden genomen.

De laatste jaren van haar leven moest Johanna afgezonderd van de wereld doorbrengen. In haar kamer in het klooster had ze alleen zichzelf om mee te leven. Deze eenzaamheid, die iedereen nu een beetje voelt, wilde Eva extra uitlichten door alle partijen in haar stuk zelf uit te voeren.

Eva gebruikt in deze compositie opnames van haar stem en trompet. Haar stem vormt de basis van het stuk. De trompet en gezongen en gesproken tekst mengen en interacteren hiermee. De video is helemaal opgenomen in één kamer. Hierin staat de eenzaamheid en het gevoel van isolatie centraal.

Over Eva Beunk
Eva (1999) woonde in Lobith tot ze voor haar Bachelor in Compositie naar Den Haag verhuisde. Haar droom was om de wereld te verbeteren door middel van muziek. Momenteel zit ze in het laatste jaar van de bachelor en krijgt ze les van grote namen als Calliope Tsoupaki en Peter Adriaansz. In haar recente projecten Op Wacht (een opera voor een fort, 33 hoorns en 3 zangers) en Klinkerweg (een coronaproof locatievoorstelling bij een oude steenfabriek) is de muziek speciaal gecreëerd voor de locatie. Publiek heeft een actieve rol en amateurs en professionele musici spelen samen muziek die geen enkele uitvoering precies hetzelfde klinkt, doordat de musici een zekere vrijheid hebben of zelfs het publiek keuzes over de muziek kan maken. In haar muziek zoekt Eva naar een soort directheid en simpelheid, ze houdt van de combinatie van muziek met andere vormen van kunst.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten