19:00
Theater aan het Spui
Spui 187
Den Haag
19:00
Theater aan het Spui
Spui 187
Den Haag

Peter Adriaansz will present a work in progress involving sonority, resonance, tuning, variability and long, sustained sounds using Max/MSP live processing. Peter Adriaansz was born in Seattle in 1966 and studied composition and organ at the conservatories of The Hague and Rotterdam, where his teachers included Louis Andriessen, Brian Ferneyhough and Peter-Jan Wagemans. He completed his studies with distinction in 1994. From 1993 Adriaansz has worked as a composer receiving numerous commissions and performances from among others ARRAY Music (Toronto), the Aurelia Saxophone Quartet, California EAR Unit, ensemble Continuum (Toronto), Crash Ensemble (Dublin), the Doelenensemble, eNsemble (St. Petersburg), Ives Ensemble, ensemble KORE (Montreal), Maarten Altena Ensemble, ensemble MusikFabrik, the Netherlands Radio Philharmonic and Symphony Orchestras, the Nieuw Ensemble, ensemble Omnibus (Tashkent), Orkest de Volharding, the Schonberg Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag and the Ural Philharmonic (Yekaterinburg) as well as writing for ensembles with more unusual instrumentations for specific projects. His works are performed and broadcast with great regularity world-wide and have featured on many stages, from the Holland Festival to Huddersfield and from Tashkent to Toronto. Over the years he has built up special working relationships with the Ives Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag and individual musicians such as pianist Gerard Bouwhuis, percussionist Arnold Marinissen and electric guitarist Wiek Hijmans: ensembles and musicians dedicated to the exploration of new sounds and forms. Adriaansz’ music is characterized by a formalist stance and a high degree of conceptualism, in which sound, structure and audible mathematics are the main ingredients. In recent years an increasing interest in flexibility and variable forms can also be observed in his work. In numerous reviews his music has alternately – and often for the same piece – been dubbed everything from sadistic, brutal and extremely boring, to poetic, touching, ingenious and impressive. Adriaansz is also artistic director of Slagwerkgroep Den Haag (Percussion Group The Hague). Most of his works are published under a private enterprise called AsZoh Press.

Word Power analyseert de overgang van menselijke oerklanken via gesproken taal naar geschreven tekst. De hierbij gebruikte interactieve video zorgt voor de spreektekst en functioneert als een rapper die de muzikale gestiek fuseert met die van het woord door direct te reageren op de aangeboden klanken van de uitvoerenden. De compositie laat op microniveau ruimte voor improvisatie, vooral op ritmisch gebied, terwijl de willekeurige volgorde van de gesproken woorden bij iedere uitvoering weer een nieuwe syntax oplevert. Word Power is geschreven in opdracht van Het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. De Nederlandse componist, instrumentalist, video-kunstenaar en DJ Jan-Bas Bollen volgde na zijn vioolstudie aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam de befaamde compositieopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den-Haag. Tot zijn meest recente composities behoren onder meer werk voor het Python Saxofoon kwartet, het Matangi strijkkwartet, Slagwerkgroep Den-Haag, Steamboat Switzerland, Klang en verschillende interdisciplinaire installaties, zoals bv. “In Situ”, een quadrafonisch videoproject over Amsterdam. In veel van zijn werken gebruikt hij grensverleggende, interactieve electronica. Hij werkt veel samen met dansers en choreografen, zoals met Ross Cooper (UK), Daniel Belton (NZ). Hij is als docent compositie verbonden aan het ArtEZ Conservatorium te Enschede, de Messiaen Academie en het CodArts Conservatorium te Rotterdam. Als uitvoerende is hij vooral actief op zijn – met digitale middelen uitgebreide – basgitaar, vaak in combinatie met realtime video-manipulatie, o.m. als onderdeel van LEAMO (met Peter van Bergen), het multimedia-performance duo SYNC (met Alison Isadora) en samen met de Australische slagwerker Steve Heather.

Huib Emmer is een veelzijdige componist en elektronica-performer. Hij studeerde compositie aan het Koninklijk Conservatorium bij Jan Van Vlijmen. Multimedia, de combinatie van live-beeld en live-sound vormt al lang een bron van inspiratie voor Emmer. Met beeldend kunstenaar Remco Schuurbiers trad hij op in o.a. het NYYD festival in Estland in 1999, Het Paard in Den Haag (2003), Stedelijk Museum Amsterdam (1999), Garagefestival Stralsund (2003), Club Transmediale Berlijn (2000).

Unreal Cities werd geschreven met financiële steun van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst.

Remco Schuurbiers lives and works in Berlin. His work involves photography, abstract compositions, short videofilms, installations and live video performances. He also works with musicians in the field of Contemporary Electronic Music to create composed or improvised audiovisual performances. In addition to his work as a photographer, he is one of the organizers of club transmediale and co-organizer of the event/project “The Art of Pingpongcountry”. In collaboration with director Ivan Stanev he creates films and theatre plays.

Fluiten: Anne La Berge | Tenorsax en klarinet: Peter van Bergen | Toetsen: Gerard Bouwhuis | Slagwerk: Johan Faber | Alison Isadora, viool | Basgitaar: Jan-Bas Bollen

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten