20:00
Zuiderstrandtheater
Houtrustweg 505
Scheveningen
19.15 Inleiding: Jellie Brouwer in gesprek met Mayke Nas
20:00
Zuiderstrandtheater
Houtrustweg 505
Scheveningen
19.15 Inleiding: Jellie Brouwer in gesprek met Mayke Nas

Mayke Nas ontvangt voor Down the Rabbit-Hole op 14 mei de Kees van Baaren Prijs, een muziekprijs van de Gemeente Den Haag die wordt verleend voor een bijzonder orkest- of muziekdramatisch werk. De compositieprijzen van de Gemeente Den Haag worden gecureerd door de Johan Wagenaar Stichting.

Om 19:15 uur, dus voorafgaan aan de prijsuitreiking, gaat Jellie Brouwer, bekend van het programma Kunststof (NPO Radio 1), in de Havenfoyer van het Zuiderstrandtheater met Mayke Nas in gesprek over het bekroonde werk.

Down the Rabbit-Hole (2012) is het meeslepend verslag van een imaginaire reis naar een onderwereld – of beter gezegd een andere wereld: een wereld waarin fantasie en en onverwachte obstakels leiden tot een muzikale zoektocht. De opdracht een nieuw symfonisch werk te schrijven voor het Koninklijk Concertgebouworkest is voor een componist behalve eervol en wellicht een tikkeltje imponerend, toch ook de uitnodiging om een vintage limousine door het hedendaagse drukke verkeer te loodsen. Maanden van noeste arbeid in afzondering gaan vooraf aan altijd krap bemeten repetitietijd en dan dat ene moment waarop alle noten op hun plek moeten vallen.

Gespiegeld aan de reis van Lewis Carrolls Alice, hier door Nas gebruikt als symbool voor het neerdalen in de kronkelingen van de artistieke geest, is Down the Rabbit Hole rijk aan narratieve elementen en verwikkelingen maar tegelijkertijd strak, zeer wel overwogen en helder. Het stuk wordt gekenmerkt door een effectieve inzet van middelen. Aan de hand van een inventieve orkestratie bereikt Down the Rabbit-Hole een uitermate geslaagde balans tussen het onvoorspelbare en het bijna-noodlottige. Ondanks de vrije val die het werk suggereert, verliest de componiste door intelligentie en menselijk inzicht nooit de controle. Mayke Nas biedt de luisteraar geen pasklare antwoorden of zelfs maar een te bereiken doel. De reis zelf is het doel en zoals Down the Rabbit-Hole begint met een vraagteken dat in de lucht lijkt te hangen, zo eindigt het met een vraagteken. In de tussentijd heeft het publiek op het puntje van zijn stoel gezeten.

Het stuk is geschreven in 2012 in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest en het Fonds Podiumkunsten.

Zeer geslaagd was ook ‘Down the Rabbit-Hole’, het nieuwe opdrachtwerk van Mayke Nas (1972). Evocatieve Alice-muziek in een reeks sterke tableaus, met liggende vioolflageoletten, dopplerende blazers en eruptietjes van percussieve, briljante klank. Joep Stapel in de NRC, 17 december 2012

Nas laat met haar speciaal voor het KCO geschreven ‘Down the Rabbit-Hole’ horen dat ze zeker wat in haar mars heeft. In ruim tien minuten bouwt ze een boeiend discours op uit veelgetinte rinkels, wonderlijk verzakkende tertsstapelingen. Aan het slot doen de akkoorden denken aan gegiechel, of misschien wel kleine snikjes. Frits van der Waa in de Volkskrant, 18 december 2012

Mayke Nas’ ‘Down the Rabbit-Hole’ is een orkestraal windhoosje van guitige invallen, tuimelende orkesterupties en manische stiltes. Om hoogtevrees van te krijgen. Dirigent Bas Wiegers houdt de orkestklank opvallend transparant zonder dat de spanningsboog enig moment verslapt. Hier is heel hard aan gewerkt en het resultaat klinkt als een klok. Mark van de Voort in het Brabants Dagblad, 8 november 2013

MAYKE NAS De in Voorschoten geboren componiste (1972) studeerde compositie in twee etappes, eerst bij Daan Manneke aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam van 1992 tot 1994. Daarna studeerde ze piano bij Alexandre Hrisanide, Lena Basova en Bart van de Roer aan het Brabants Conservatorium in Tilburg tot 2001. In 2000 vervolgde ze haar studie compositie, nu bij Martijn Padding en Gilius van Bergeijk aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze kreeg studiebeurzen van het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Fonds voor de Podiumkunsten waarmee ze in 2003-2004 korte tijd kon studeren bij Warren Burt in Melbourne, Australië. Mayke Nas componeerde in opdracht van onder andere het Nieuw Ensemble, het Schönberg Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag, Orkest de Volharding, het Ives Ensemble, Aleph (Frankrijk), het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Studenten Kamerorkest. Nas was composer-in-residence bij het Nieuw Ensemble van 2004 tot 2006. Vaak maken theater, video, tekst & choreografie deel uit van haar composities. Zo bewerkte ze in samenwerking met Wouter Snoei in 2005 het toneelstuk Self-Accusation van Peter Handke voor Slagwerkgroep Den Haag tot het stuk I Delayed People’s Flights By Walking Slowly In Narrow Hallways, voor vier spelers, vier stoelen, vier versterkte schoolborden en live-elektronica. In 2006 schreef ze het werk Anyone can do it voor zes volledig onvoorbereide spelers die niet noodzakelijkerwijs muzikaal onderlegd hoeven te zijn, geïnspireerd op fluxus.

In 2003 ontving Mayke Nas de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs in 2003 voor het stuk (w)here, geschreven voor het ASKO Ensemble in opdracht van Festival November Music. Ze ontving de Anjer Muziekprijs 2005 van het Prins Bernhard Cultuurfonds tijdens het Traces Festival voor haar werk La Chocolatière Brûlée, geschreven voor het Nieuw Ensemble.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten