Voor Messiaen stond de zang van vogels gelijk aan goddelijk geinspireerde muziek. In zijn Quatuor pour la fin du Temps (1940-1941), dat hij componeerde in de barak van Stalag VIIIA, een Duits krijgsgevangenenkamp in Polen, horen we dit voor het eerst. In een interview uit 1948 met France-Soir zegt Messiaen zich te willen bevrijden uit het keurslijf dat hij zich met Quatuor pour la fin du Temps had aangemeten. Hij hoopt dit te kunnen bereiken door de zang van vogels nauwkeurig te bestuderen en zich in hun natuurlijke habitat te verplaatsen. Oiseaux exotiques is een van de eerste grote composities waarin hij zijn passie voor de ornithologie in zuivere muziek weet om te zetten.
“Nature can be heard in different ways. Personally, I have a passion for ornithology. Just as Bartók scoured Hungary to collect folk songs, I have wandered at length in the different French provinces [later, throughout the world] to note down bird song. It is an immense and endless task, but it has renewed my birthright as a musician. What a way to discover a new style, a new landscape! The skylark in the wheat fields of Champagne, the woodlark at night….” Olivier Messiaen
Et exspecto resurrectionem mortuorum
Om de gevallenen van de beide wereldoorlogen te herdenken werd Olivier Messiaen begin jaren zestig gevraagd een groot werk voor koor en koperblazers te schrijven. Messiaen liet al snel het koor achterwege. Geïnspireerd door de Alpen en de imposante romaanse en gotische kerken schreef hij het instrumentale ‘Et exspecto resurrectionem mortuorum’ waarmee hij de wederopstanding van de doden verklankte. De Nederlandse pianist en musicoloog Ralph van Raat soleert in ‘Oiseaux exotiques’, misschien wel Messiaens succesvolste synthese tussen muziek en zijn passie voor vogels. De componist laat bijna vijftig exotische vogels uit vier verschillende continenten de revue passeren.