The Fringe Guitar Project
Barbara Ellison
–
Instrumental Phantoms #29
Maya Verlaak
–
Prowess
Marina Poleukhina
–
Tiny little area dedicated to the piece
Pete Harden / Studenten Tilburg
Pete Harden en studenten van de Academy for Music and the Performing Arts in Tilburg.
Een klein leger van elektrische gitaristen laat ongehoorde klanken in monumentale ruimtes weerklinken. In The Fringe Guitar Project wordt de luisteraar ondergedompeld in een fysieke klankomgeving die is samengesteld uit nieuw gecomponeerde muziek, architectuur en akoestiek. Marina Poleukhina, Barbara Ellison en Maya Verlaak schrijven spiksplinternieuwe stukken. Ieder op hun eigen manier bewegen zij tussen bestaande genres: elektronica en improvisatie, conceptuele en performancekunst, punk en klassieke muziek.
‘Ik was altijd ‘in between things’’, zegt Barbara Ellison (Ierland, 1973) over haar artistieke carrière. Opgegroeid in een muzikaal gezin waarin veel klassieke en Ierse volksmuziek klonk, besloot ze op haar zestiende naar de kunstacademie te gaan. Hoewel ze was gespecialiseerd in beeldhouwen, kreeg ze een baan bij het eerste instituut in Ierland dat was toegespitst op nieuwe media. ‘In de jaren negentig gaf ik lezingen en workshops aan kunstenaars over de technologische ontwikkelingen.’
De etiquette in de concertzaal dicteert dat het publiek zich zo stil mogelijk houdt – hoesten, fluisteren, rommelen zijn geluiden die als storend gelden. In Prowess roept Maya Verlaak het publiek op juist flink van zich te laten horen. Voorbeeld is de gewoonte bij popconcerten om waardering voor het optreden te uiten met een luid ‘Woo!’. In Prowess borduurt zij voort op de rol van het publiek als co-creator van de muziek. In de klassieke concertzaal klinkt er vooral bijval als de partituur erg moeilijk is. Verlaak: ‘Kan ik een publiek voor hedendaagse muziek zo ver krijgen ‘Woo!’ te roepen voor virtuositeit? Of om naar mij, de componist, te roepen – gewoon omdat ik een groot ‘Woo!’-bord vasthoud? Want wie ben ik nog, als het publiek creëert en de muzikant uitvoert?’
De Russische Marina Poleukhina is niet alleen componiste, maar ook improvisator. Dat verklaart dat zij muziek opvat als iets dat veel meer is dan alleen klank: ‘Zij is een permanente ademhaling en voortdurende actie, ze omvat de leegte van de ruimte en de volheid van eenzame objecten, die rondbewegen of stilstaan.‘ In Tiny little area dedicated to the piece is het gitaarensemble opgedeeld in verschillende groepen die elk op een andere manier de snaren met een strook tape bespelen. Musicus, instrument en ruimte staan in een precaire relatie tot elkaar, aldus Poleukhina , ‘een interactie die tegelijkertijd integreert en desintegreert’.
Om 14:15 geeft muziekverteller Brechtje Roos een korte prikkelende introductie op The Fringe Guitar Project. Geen lezing over muziekgeschiedenis of droge achtergrondinformatie, maar een praktische voorbereiding op het concert. Wat kunt u straks verwachten, op welke manieren kunt u luisteren, hoe kunt u uw eigen kennis van muziek (en niet alleen klassieke muziek!) inzetten tijdens het concert? Brechtje geeft context en luistertips.
14:15 uur, Nieuwe Kerk, gratis toegang!