In dit concert wil het Matangi Quartet de expressiviteit en intimiteit van het traditionele strijkkwartet uitbreiden. Door de toepassing van geprepareerde instrumenten, speeldoosjes en alle denkbare geluiden die strijkinstrumenten kunnen voortbrengen, ontstaat een nieuw klanklandschap.
Maps of non-existent cities. Bludenz is geschreven door de Russische componist Dmitri Kourliandski (1976). Kourliandski, die een succesvolle internationale carrière op zijn naam heeft staan, is geen onbekende in het Nederlandse muziekleven: al in 2003 won hij de Gaudeamus Muziekprijs, in 2013 was hij jurylid in diezelfde competitie, hij gaf lezingen en masterclasses aan de Nederlandse conservatoria en was als docent betrokken bij de Young Composers Meeting in Apeldoorn 2013.
De Sloveense componist Petra Strahovnik (1986) liet zich bij het schrijven van 4 Souls: for String Quartet inspireren door het gedicht Dark Poet van haar landgenoot Primož Markočič. In 2014 behaalde Strahovnik haar master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag na een studie bij Martijn Padding en Peter Adriaansz. Haar muziek staat in het teken van enerzijds klankonderzoek en anderzijds de perceptie van het publiek. Haar interesse gaat uit naar mechanisch-elektronische geluiden, voorbij traditionele opvattingen over muziek(beleving).
De Ierse componist en geluidskunstenaar Barbara Ellison (1973) heeft een bijzondere gave om door te dringen in de diepere lagen van klankobjecten, gemanipuleerde instrumenten, stemavatars en soundscapes afkomstig van de Noordpool tot aan de Amazone.
Het materiaal voor Vocal Phantoms bestaat uit samples van zowel echte mensenstemmen als computerstemmen uit voorleesprogramma’s. In haar performance verkent Barbara Ellison de effecten van het obsessief herhalen van gesproken tekst. Spraakpatronen worden ritmes, en nieuwe betekenis ontstaat terwijl bestaande betekenis verglijdt in de eindeloze herhaling van fonemen, morfemen, woorden en hele of halve zinnen. Ellison speelt een creatief spel met het fascinerende fenomeen dat loops van vrijwel ieder willekeurig tekstfragment onvermijdelijk een ‘muzikaal’ karakter krijgen: woorden worden liedteksten, spraak wordt muziek, stemmen worden sonische fantomen.