15:00
Korzo
Prinsestraat 42
Den Haag
15:00
Korzo
Prinsestraat 42
Den Haag

Eén van de programmeerlijnen die de vier edities van Dag in de Branding met elkaar verbindt, volgt opvallende inspiratiebronnen uit de Aziatische muziek. Ook wil het festival in een aantal concerten een invloedrijke componist centraal stellen. Het Ensemble Royal van het Koninklijk Conservatorium brengt in Korzo beide ambities van Dag in de Branding samen met een concert rondom de Japanse componist Jo Kondo.

Jo Kondo, in 1972 afgestudeerd als componist aan de University of Arts te Tokio, Japan, maakt composities geschoeid op de leest van de klassieke kamermuziek. Hij heeft meer dan tachtig composities geschreven die variëren van solo stukken tot orkest en elektronische werken. Hij is inmiddels professor in de muziek aan de Ochanomizy Universiteit in Tokio en geeft les aan de University of Arts in Tokio en de Elisabeth University of Music in Hiroshima.

Kondo’s composities zijn bijna wiskundig opgebouwd rondom slechts enkele compositie principes. Zijn aandacht gaat vooral uit naar de klanken die uit verschillende instrumenten voortgebracht kunnen worden. ‘Ieder geluid moet een eigen afkomst en leven hebben. Wat ik doe in mijn composities is het creëren van relaties tussen de tonen onderling’, zo luidt het motto van Jo Kondo.

In de vorige eeuw zijn tal van scholen en stromingen belangwekkend geweest voor de ontwikkeling van de nieuwste muziek. Deze overdaad aan collectief artistiek denken zou bijna doen vergeten dat er componisten zijn die tot geen enkele van deze scholen of stromingen (willen) behoren. ‘Einzelgänger’, die geheel hun persoonlijke weg gaan, die zich verre houden van aansluiting bij anderen en een muziek schrijven die op niemand anders lijkt dan op zichzelf, enig in zijn soort. Er worden composities uitgevoerd – de meeste niet langer dan vijf jaar geleden geschreven van ondermeer de Japanner Jo Kondo, die oosterse stereotypen als geen ander weet te omzeilen).

Van alle componisten uit het land van de rijzende zon is Jo Kondo met recht de meest on-Japanse te noemen. Zijn oeuvre vormt op alle o zo stereotiepe nieuwe muziek uit het Verre Oosten een welkome uitzondering. Kondo’s werken beogen een opperste klankschoonheid, zonder daarbij in zelfgenoegzaamheid te vervallen en combineren oprechte strengheid met fijnzinnigheid en elegantie.
“Each sound must have its own entity and life. What I am doing in my compositions is to create a web of intertonal relationships, while trying to safeguard the possibility of aurally perceiving the individual entity and life of every single tone in that relationship.” Jo Kondo

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten