za 11 oktober 2008
20:15
Lucent Danstheater

Het Residentie Orkest presenteert in Dag in de Branding een dubbelportret van vooraanstaande componisten van nu: Otto Ketting en Sofia Goebaidoelina.

De twee componisten op dit programma zijn generatiegenoten, worden internationaal geprezen om hun krachtige stijl en hebben allebei veel filmmuziek geschreven. Ze kennen ook de muziekpraktijk van binnenuit. De Nederlander Otto Ketting speelde enkele jaren mee als trompettist in het Residentie Orkest en dirigeerde orkesten en ensembles voor hedendaagse muziek. De Tatars-Russische Sofia Goebaidoelina, van huis uit pianiste, was medeoprichtster van een ensemble dat jarenlang met allerlei Russische en Aziatische volksinstrumenten improviseerde.

Daar houdt de vergelijking op. Ketting zegt desgevraagd nauwelijks affiniteit te hebben met de muziek van Goebaidoelina. En of de grande dame van de hedendaagse muziek het oeuvre van haar Nederlandse collega kent, is niet bekend. Op papier hebben de uitgevoerde werken van Ketting en Goebaidoelina weinig gemeen, althans wat de onderliggende esthetiek betreft. Maar misschien zullen klinkende overeenkomsten naar voren komen tijdens dit muzikale dubbelportret.

De aankomst (1993) is het derde deel uit een vierluik dat Ketting schreef voor vier verschillende gezelschappen, geïnspireerd door een reis waarvan ‘het onderweg zijn’ minstens zo belangrijk is als de aankomst. Zeer recent is zijn vierde symfonie, die hij in 2007 voltooide.
De Russische Sofia Goebaidoelina laat een diep doorleefde spiritualiteit horen in The Light of the End (2003), dat tijdens Dag in de Branding voor het eerst in Nederland wordt uitgevoerd. In haar muziek weet ze verstilling te paren aan grootse klankerupties, zoals in Stunde der Seele uit 1974. Goebaidoelina schreef het oorspronkelijk voor slagwerk en bewerkte het in 1976 voor groot orkest met slagwerk en mezzosopraan. De Roo en Stutzmann hebben op hun gezamenlijke uitvoeringen van Goebaidoelina’s indrukwekkende compositie al meermalen juichende reacties gehad.

Otto Ketting (Amsterdam, 1935) studeerde trompet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en compositie in München bij Karl Amadeus Hartmann. Hij was een aantal jaren als trompettist werkzaam, onder andere bij het Residentie Orkest, en als hoofdleraar Compositie aan het Rotterdams Conservatorium en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ketting trad ook op als dirigent van voornamelijk 20ste-eeuwse muziek. In deze hoedanigheid stond hij voor vele Nederlandse orkesten en ensembles. Hij componeerde onder meer opera en kamermuziek, ballet- en filmmuziek. Zo schreef Ketting muziek bij sommige films van Bert Haanstra en voor de film De Anna van Erik van Zuylen. Zijn Symfonie voor saxofoons en orkest werd over radiostations in 25 verschillende landen uitgezonden en werd onder meer in de Warschauer Herbst onder leiding van Ernest Bour gespeeld. Time Machine (1972) was enige jaren lang met 180 uitvoeringen het meest gespeelde Nederlandse orkestwerk, met uitvoeringen in diverse steden in de Verenigde Staten, Europa en Azië. Met de opvoering van de opera Ithaka werd het Muziektheater in Amsterdam in september 1986 geopend.

Sofia Goebaidoelina (Chistopol, 1931) studeerde piano en compositie aan het conservatorium van Kazan, daarna compositie aan het Moskou Conservatorium P. I. Tsjaikovski. Hier kreeg ze les van Nikolaj Peiko, de assistent van Dmitri Sjostakovitsj. Ze is actief als componiste sinds 1963.

In 1975 richtte ze samen met Viktor Soeslin en Vjatsjeslav Artjomov het Astreja-ensemble op. Dit specialiseerde zich in het improviseren met zeldzame Russische, Kaukasische, Centrale en Oost-Aziatische traditionele muziek- en slaginstrumenten. Dankzij de gerenommeerde violist Gidon Kremer, die sinds begin jaren ’80 haar werk promoot, wordt haar werk regelmatig in het westen uitgevoerd. Samen met Schnittke, Denisov en Silvestrov, wordt ze beschouwd als de leading lady van de nieuwe muziek uit de vroegere Sovjet-Unie.

Dirigent Kasper de Roo studeerde directie en fagot aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij maakte zijn debuut als dirigent bij het Cabrillo Music Festival in 1979. Ook daarna zou De Roo met name buiten Nederland actief blijven. In 1984 werd hij benoemd tot dirigent van de Staatsoper Stuttgart. Als gastdirigent was hij actief bij onder andere De Nederlandse Opera en Nationale Reisopera. Van 1992 tot 1997 was De Roo Muziekdirecteur van de stad Innsbruck en dirigent van het Tiroler Landestheater. De Roo was van 1994 tot 1998 chef-dirigent van het National Symphony Orchestra Dublin. In 1999 richtte hij het blaasensemble Windkraft Tirol op, een orkest voor nieuwe muziek.

De Franse alt Nathalie Stutzmann (Suresne, 1965) begon haar zangstudie bij haar moeder, de lyrische sopraan Christiane Stutzmann. Ze vervolgde haar opleiding aan de Ecole d’Art Lyrique de l’Opéra in Parijs waar ze het Duitse liedrepertoire studeerde bij Hans Hotter en ontwikkelde zo haar rijke en uitzonderlijk diepe altstem. Daarnaast studeerde Stutzmann ook piano en fagot.

Nathalie Stutzmann zingt zowel opera, recital als concert. Ze is een gevierd liederenzangeres, zowel voor het Franse als het Duitse repertoire. Ze vormt een vast duo met de pianiste Inger Södergren, met wie ze vele CD’s opnam, waaronder Schubert’s Winterreise en Schwanengesang en liederen van Schumann, Brahms, Fauré, Duparc en Poulenc. Ze maakte meer dan 50 CD’s en won meerdere prijzen waaronder een Grammy en de Diaposon d’or.

Nathalie Stutzmann zingt over de gehele wereld. Zo zong ze in de operahuizen van Zürich, Barcelona, Parijs en Salzburg. Ze werkte met dirigenten als Riccardo Chailly, Christoph von Dohnanyi, Sir John Eliot Gardiner en Sir Simon Rattle. In Frankrijk werd ze benoemd tot Chevalier des Arts et des Lettres. Ook in Nederland is Stutzmann een zeer geliefde zangeres. Ze zingt zeer geregeld in de vocale serie van het Concertgebouw, trad op met de grote orkesten, zong Gluck’s Orfeo bij de Nederlandse Bachvereniging en Handel bij De Nederlandse Opera. Haar repertoire beslaat alle belangrijke werken  uit de barok, de klassieke periode en de romantiek. Daarnaast legt zij zich toe op muziek uit de twintigste eeuw. Ze geeft masterclasses over de gehele wereld

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten