Words and Beyond: Hwang Jin-Yi is geïnspireerd op het leven en de gedichten van een van de meest vooraanstaande courtisanes uit het 16e-eeuwse Korea. Een vrouw uit de onderklasse die zich met haar sensuele en flamboyante levensstijl moeizaam wist op te werken naar de wereld van literaire aristocraten en machtige politici. Hwang Jin-Yi bevrijdde zich van haar banden met het normale leven om een verlicht denker te kunnen worden, die ook in de 21e eeuw nog tot de verbeelding weet te spreken.
Een zangeres, een danser en vier slagwerkers geven uitdrukking aan Hwang Jin-Yi’s transitie, haar innerlijke conflict en gevoelens van wanhoop, kwelling en lijden. Een speciaal voor de voorstelling ontworpen installatie vormt het decor waarin de spelers worden opgenomen als bewegende sculpturen. Words and Beyond: Hwang Jin-Yi is een ontmoeting tussen verschillende kunstvormen waarin geluiden, beelden en geleidelijke bewegingen samenkomen. De nieuwe compositie en de installatie kunnen echter ook als op zichzelf staande kunstwerken worden bijgewoond.
mezzosopraan: Margriet van Reisen | dans/choreografie: Michael Schumacher | slagwerk: Marcel Andriessen, Ron Colbers, Fedor Teunisse, Orlando Velazquez (Slagwerkgroep Den Haag)
concept, compositie: Seung-Ah Oh | installatie: Ji-Young Chae | regie: Seung-Ah Oh i.s.m. Jos van Kan | artistiek advies: Peter Adriaansz / SDH | kostuumontwerp: Seung-Ah Oh i.s.m. Patricia Lim | uitvoering kostuums: Carla Kienhuizen | lichtadvies: Erik van Raalte / Location Light | productieleiding: Kees Kaya | publiciteit: Machteld Kuntz | zakelijke leiding: Paul Dijkema / SDH
Met dank aan Ingrid Rollema (WBK Vrije Academie), Robert Kluijver (Gemak), Jacques Zwaan en Gerard Wielaard (Pulchri Studio).
Words and Beyond: Hwang Jin-Yi werd mogelijk gemaakt door projectbijdragen van Nederlands Fonds voor Podiumkunsten+ en Gemeente Den Haag. Slagwerkgroep Den Haag wordt meerjarig ondersteund door Nederlands Fonds voor Podiumkunsten+.
Componiste Seung-Ah Oh is geboren in Korea en studeerde aan Ewha Woman’s University (Seoul), University of Illinois Urbana-Champaign en Brandeis University (USA) en Koninklijk Conservatorium Den Haag. Sindsdien woont en werkt ze in Den Haag als componist, maar geeft ze ook les aan de universiteiten van Brandeis en Florida, en aan het MIT in Boston. Ze heeft vele beurzen en prijzen gewonnen in Korea en Amerika en kreeg opdrachten van o.a. Fonds voor de Scheppende Toonkunst, Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten en Amsterdams Fonds voor de Kunst.
Haar muziek is intussen wereldwijd uitgevoerd (waaronder talloze Europese landen, Korea en VS), door ensembles als CMEK, Ensemble TIMF, Nederlands Vocaal Laboratorium, Doelen Ensemble, Ensemble Chronophonie, Atlas Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag, Nieuw Ensemble, Orkest de Volharding, New York New Music Ensemble en Lydian String Quartet.
De Volkskrant signaleerde haar in 2005 als “Oh, een naam om te onthouden”.
Seung-Ah Oh is een van de componisten waar Slagwerkgroep Den Haag veel mee werkt; dit is de vierde compositie die zij voor Slagwerkgroep Den Haag schrijft, na DaDeRimGil (2003) en zeer recent twee stukken voor een reis naar Korea (Canonic Phase en Canon Interrupted, 2008).
Kunstenares Ji-Young Chae is Koreaanse en studeerde aan Ewha Woman’s University (Seoul) en Ohio State University (USA), op welke beide universiteiten ze inmiddels zelf ook doceert. Sinds 1995 organiseerde ze tientallen tentoonstellingen en lokatiegebonden installaties in Korea en in vele plaatsen door heel Amerika. Ze was artist-in-residence in zes verschillende instellingen in Amerika.
Als kunstenares is ze geïnteresseerd in hoe mensen in verschillende delen van de wereld in hun specifieke omgeving leven, en hoe haar werk hun levens kunnen verrijken. De kern van haar werk is gericht op het onderzoek en exploratie van de relatie tussen mensen, hun lokale gemeenschap en een specifieke lokatie daarbinnen; natuur en leven. Op binnenlokaties maakt zij veelal installaties met licht en de werking ervan in de ruimte, in samenhang met natuurlijke materialen als water, papier, glas, etc.
Mezzosopraan Margriet van Reisen zingt muziek uit uiteenlopende periodes, genres en stijlen. Zij soleerde bij Koninklijk Concertgebouworkest en nagenoeg alle andere Nederlandse orkesten. Ook in het buitenland is zij een veelgevraagd solist. Zij werkte met dirigenten als Frans Brüggen, Nikolaus Harnoncourt, Richard Hickox, Neeme Järvi, Eri Klas en Reinbert de Leeuw.
In kamermuziek was zij te horen met onder andere het ASKO/Schönberg Ensemble, het Nieuw Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble en Ensemble Oxalys. Zij geeft liedrecitals met Rudolf Jansen en Ksenia Kouzmenko. Met Kouzmenko ligt het accent bij de Russische liedkunst.
Margriet van Reisen volgde de opera-opleiding aan de Guildhall School of Music and Drama na haar cum laude afstuderen aan het Utrechts Conservatorium. Zij kreeg enkele belangrijke prijzen, onder meer op het Koningin Elisabeth Concours (2000), Schubert-concours van de Guildhall School (2000) en het Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch (1998).
Danser/choreograaf Michael Schumacher is een Amerikaan die al jaren in Nederland is gevestigd. Na zijn opleiding aan de Juilliard School in New York, werkte hij als danser o.a. bij Frankfurt Ballett, Twyla Tharp Dance, Feld Ballet en Pretty Ugly Dance Company. Als gastartiest danste hij voor Peter Sellars en in producties met onder anderen Dana Caspersen, Anouk van Dijk, Sylvie Guillem, Mark Haim, Mikayo Mori en Paul Selwyn Norton. Verder treedt hij op met Magpie Music Dance Company en geeft hij workshops in bewegingsanalyse en improvisatietechniek.
Deze veelzijdige danskunstenaar en docent –die heeft gewerkt met talrijke grote sterren uit de danswereld– is een meester van de improvisatie. Zijn techniek is van een ongekende klasse. Hij heeft bijzonder veel ervaring in het dansen in samenwerking met verschillende musici, en is als geen ander in staat om een interpretatie te geven in dans en beweging van de relatie met muziek of met zijn omgeving.
Slagwerkgroep Den Haag bestaat uit zes musici, zo’n zeshonderd instrumenten en een repertoire dat bijna de gehele literatuur van westerse slagwerkcomposities tot heden beslaat. Sinds 1977 richt het ensemble zich op de ontwikkeling en vernieuwing van slagwerkmuziek, -repertoire en -instrumentarium. De veelheid aan projecten bracht het ensemble naar vrijwel alle landen van Europa, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Japan. Groot of kleinschalig, altijd blijft het bestaande repertoire een leidraad: van de eerste composities voor slagwerkensemble uit de eerste helft van de twintigste eeuw tot de grote slagwerksextetten van Iannis Xenakis. Slagwerkgroep Den Haag werkte eerder met componisten als Mauricio Kagel, John Cage, Karl-Heinz Stockhausen, Steve Reich en Theo Loevendie.
Doordat het ensemble veel opdrachten krijgt, maakt het ongeveer vijf nieuwe werken per jaar. Ook de jongste lichting componisten wordt bij de repertoireontwikkeling van het ensemble betrokken. Vaak gaat nieuw werk gepaard met volstrekt nieuwe instrumenten die speciaal voor het ensemble gebouwd worden. Ook elektronica is een toenemende bron van inspiratie voor componisten. Slagwerkgroep Den Haag werkt veel samen met andere disciplines zoals theater en dans, en met diverse instrumentalisten of collega-ensembles, zoals het Belgische ensemble Champ d’Action als vaste partner.