zo 15 oktober 2023
15:30
Nieuwe Kerk
Spui 175 Den Haag

Voor het openingsconcert van dit festival nodigde Auerbach twee bevriende musici uit met wie ze vaker het podium deelt: violist Julian Rachlin en cellist Ani Aznavoorian. Op het programma onder andere haar eigen 24 Preludes voor cello en piano. Evenals in Bachs Wohltemperiertes Klavier staat elke prelude in een andere toonsoort. Na collega’s als Chopin en Sjostakovitsj heeft deze vorm ook Lera Auerbach geïnspireerd tot een indrukwekkende cyclus muzikale miniaturen. ‘Kijken naar iets vertrouwds vanuit een onverwacht perspectief’, dat is wat Lera Auerbach nastreeft.

Tot slot klinkt de populaire Sonate voor viool en piano van Sergej Prokofjev. Het is een bewerking van zijn Sonate voor fluit en piano, die Prokofjev voltooide in het oorlogsjaar 1943, toen hij na de inval van de Duitsers samen met veel andere Russische kunstenaars uit Moskou was geëvacueerd. In zijn nieuwe onderkomen in Alma-Ata begon hij aan een fluitsonate, die het jaar erop door fluitist Nicolaj Karkovski en pianist Svjatoslav Richter in première werd gebracht. In het publiek bevond zich de violist David Oistrach, die zo enthousiast werd dat hij Prokofjev om een versie voor viool en piano verzocht. De fluitversie werd door Jean-Pierre Rampal op het repertoire genomen, de vioolbewerking door Oistrach, zodat het wervelend-virtuoze stuk twee wereldberoemde musici als ambassadeur kreeg. Van deze sonate maakte Lera Auerbach overigens een bewerking voor pianotrio, en op verzoek van het Verbier Festival 2015 arrangeerde ze dit trio voor hobo, cello en piano.

Lera Auerbach

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten