De knallende afsluiter van het Lera Auerbach Festival! Het Trio voor viool, hoorn en piano lijkt te eindigen met een wervelend derde deel, maar dan verrast Lera Auerbach met een afsluitend adagio, een meesterproef van gewichtloosheid. Aan de Seraphim Canticles begon Auerbach te schrijven in haar tijdelijk onderkomen, nadat haar appartement in New York in najaar 2009 door brand was verwoest. Serafijnen zijn bijbelse engelen, angstaanjagend, vlammend en met zes vleugels (sextet). Lera Auerbach: ‘Dit is een heel persoonlijk werk. Het is een intens gebed, misschien wel een onverbiddelijke blik op vertwijfeling.’
Na de pauze presenteren we de Nederlandse première van Gallow Songs, fantasierijke liederen voor saxofoonkwartet en vrouwenkoor. De liederen zijn geïnspireerd door de grillige, dubbelzinnige en humoristische poëzie uit de bundel Galgenlieder (1905) van de Duitse dichter Christian Morgenstern. ‘Bij de interpretatie moet men zeker overdrijven. De luisteraar kan verrast, opgetogen of geïrriteerd zijn, maar het mag nooit vervelen’, stelt Lera Auerbach.
Daarnaast klinkt nieuw werk van de Uruguayaans-Spaanse componist, gitarist en sound designer Guzmán Calzada Llorente, composer-in-residence van Festival Dag in de Branding.