Joseph Puglia vertelt over dit programma: “Voices of the Violin omvat nieuwe opdrachtwerken van dertien verschillende componisten uit binnen- en buitenland. Vandaag zal ik negen van deze werken spelen, in combinatie met par.ti.ta voor viool solo van Lera Auerbach.
Ik heb Voices of the Violin geïniteerd om componisten aan te moedigen de viool op een nieuwe wijze te benaderen. De werken halen hun inspiratie uit het unieke karakter van een instrument. Ze zoeken naar hoe de klank en de stem van een viool vorm kunnen geven aan de manier waarop we muziek ervaren. In tegenstelling tot een virtuoos werk voor viool, dat tot doel heeft de techniek van de violist te tonen, zijn deze werken gemaakt om te laten zien wat de viool te zeggen heeft.
Ook haalt het project zijn inspiratie uit mijn eigen, zeer persoonlijke zoektocht naar een viool. Nadat ik ‘mijn’ Gagliano-viool na negen jaar gebruik moest teruggeven aan de eigenaar, heb ik vanaf 2021 ruim tachtig verschillende violen uitgeprobeerd. Ik ontdekte dat elk van deze instrumenten een unieke persoonlijkheid had en dat mijn eigen muzikale stem met elk instrument veranderde. Eindelijk, na bijna twee jaar zoeken, heb ik een viool gevonden van de achttiende-eeuwse vioolbouwer Anselmo Bellosio, die mij nu genereus in bruikleen is gegeven door de Karel Appel Estate. De werken van Voices of the Violin putten uit deze ervaring en onderzoeken hoe instrument en speler met elkaar verbonden zijn en hoe we samenwerken om één muzikale stem te creëren.
Ook het werken met componisten stond centraal in dit project. Voices of the Violin heeft mij uitgedaagd om niet alleen de grenzen van mijn techniek te benutten, maar door de samenwerking met componisten ook nieuwe technieken en geluiden te ontdekken.
par.ti.ta
Lera Auerbach heeft par.ti.ta in 2007 geschreven in opdracht van de Bachwoche Ansbach. Hoewel par.ti.ta en Voices of the Violin zeer verschillende inspiratiebronnen hebben, biedt ook par.ti.ta de viool veel verschillende stemmen. Vadim Gluzman, die het werk in première bracht, omschrijft par.ti.ta als ‘een ongelooflijk werk, dat uiting geeft aan Lera’s levenslange fascinatie voor Bach’. Auerbach citeert geen specifiek werk van Bach, maar schept een geheel eigen klankwereld, die zeer geschakeerd is en waarin echo’s van zijn muziek doorklinken.”
Programma:
Alice Yeung – Posturizor
Robin de Raaff – Encore II
Jan van de Putte – and then my song started dreaming
Livia Malossi Bottignole – Hummingbird Pulse
Jasper de Bock – 1001 Stokslagen
Martijn Padding – 26 Seconds
Kate Moore – E is for Elijah
Arieh Chrem – Comfort, for Joe
Silvia Borzelli – presto continuo
Lera Auerbach – par.ti.ta