Het Keuris Saxofoonkwartet bestaat tien jaar en viert dat met een flink stuk akoestische taart. Het programma ‘Piece of Cake’ omvat vijf stukken van Nederlandse en Amerikaanse makelij, vol knipogen naar jazz en improvisatiemuziek – genres die nauw verknoopt zijn met de saxofoon. Het pièce de resistance is Facing death van Louis Andriessen, in de bewerking voor vier saxen. Het Keuris Kwartet, gespecialiseerd in hedendaags repertoire, sleepte afgelopen decennium verschillende prijzen in de wacht. In Piece of Cake laten ze horen hoe je een feestje maakt van een concert. Dit concert vindt plaats op een unieke locatie: een glazen kas op het dak van Haags Hoog. Kom vooral op tijd om met een drankje in de hand te genieten van het fenomenaal uitzicht over onze mooie stad!
Keuris opent het programma met Kwispelgerst van Chiel Meijering – de titel is al genoeg om een glimlach op je gezicht te toveren, nog voordat je een noot gehoord hebt. Baritonsaxofonist Juan Manuel Domínguez van het Keuris weet te vertellen dat ‘kwispelgerst’ geen door Meijering verzonnen woord is, maar echt bestaat: het is een pluimachtige plant uit de grassenfamilie, ‘squirreltail barley’ in het Engels – dat u het weet. Meijering schreef het al in 1995, maar het energieke, groovende stuk klinkt kakelvers. Hetzelfde geldt voor Schizoid Devices van Dan VanHassel, dat ook daadwerkelijk heel nieuw is. VanHassel componeerde het speciaal voor Keuris, dat geknipt is voor de opwindende beatbox-achtige sfeer van plopjes en piepjes.
Centraal op het programma, staat het inmiddels klassieke Facing Death van Louis Andriessen uit 1990. Geïnspireerd door de autobiografie van Miles Davis bracht Andriessen een ode aan de vroege bebop waar hij zo van hield. Hij verwerkte verschillende citaten van bebop-koning Charlie Parker in het stuk, hoofdzakelijk fragmenten uit improvisaties, maar ook het thema van de standard Ornithology (‘vogelkunde’, een knipoog naar Parkers bijnaam Bird). Facing death heeft bovendien het razendsnelle tempo dat met bebop geassocieerd wordt (zeker bij Parker) en bestaat uit één doorgecomponeerd deel.
De laatste twee stukken op het programma, van Michael Torke en Phil Wood, zijn lichter van toon. ‘June’ en ‘July’, twee delen uit een maandensuite van Torke, zijn zelfs langzaam: ‘Dat is ook wel nodig om bij te komen van Facing death,’ zegt Domínguez. ‘Daarna komt de taart.’ Wat heet: het werk van Wood mondt uit in een feestelijke jamsessie waarin saxofonisten Evgeny Novikov en Andreas Mader volop hun improvisatietalent tentoon kunnen spreiden.
Keuris Saxofoonkwartet
Evgeny Novikov, sopraan / Andreas Mader, alt / Michal Grycko, tenor / Juan Manuel Dominguez, bariton
Extra: voorprogramma bij Piece of Cake
Voorafgaand aan het concert presenteert onze composer-in-residence Myrto Nizami haar nieuwste werk. Akroomai (Grieks: “ακροώμαι”) staat voor het verschijnsel dat je hoort wat je wilt horen. Met dit elektronische muziekstuk nodigt Myrto het publiek uit om de meest fragiele en verborgen geluiden van de ruimte te horen en te ontdekken. Met transducers (omzetters) op verschillende oppervlakken laat Myrto de ruimte zelf klinken. Je mag rondlopen of een zitplaats zoeken om het geheel te ervaren.
Het composer-in-residence traject van Myrto Nizami bij Festival Dag in de Branding is mede mogelijk gemaakt door de société Gavigniès, het Cultuurfonds en de Stichting Dioraphte.