Orkest De Ereprijs heeft een reputatie hoog te houden als hét nieuwemuziekensemble in het oosten van het land. Voor Festival Dag in de Branding steken de Gelderlanders graag over naar het westen, met in de gelederen twéé saxofoons – het instrument van componist en gastcurator Jan-Peter de Graaff dat als een rode draad door het programma van deze editie loopt. ‘De Ereprijs mocht niet ontbreken in een festival met saxofoons,’ zegt De Graaff. ‘De Ereprijs staat in de traditie van De Volharding van Louis Andriessen, en als in Den Haag opgeleide componist heb ik ook wortels in de Haagse School. Het repertoire van De Ereprijs is groot. In samenspraak met het ensemble en met Dag in de Branding heb ik daaruit een selectie gemaakt die past bij het festivalthema ‘tussen de stad en de zee’.’
De stukken van Jesse Broekman, Thanakarn Schofield en Seung-Won Oh zijn geschreven voor de serie Aardlek: urgent matters. Daarin creëert De Ereprijs sinds enkele jaren een laboratorium waarin nieuwe muziek en de prangendste vragen van onze tijd een verbinding aangaan.
Thanakarn Schofield is één van de laureaten van de Young Composers Meeting 2020 die de Ereprijs jaarlijks organiseert. Schofield schreef unchained. ‘Thanakarns werk is altijd een statement,’ zegt artistiek leider van De Ereprijs Aspasia Nasopoulou. ‘Dit is het luidste stuk op het programma, van de jongste componist.’ Jesse Broekman componeerde zijn Mogen de bomen blijven ruisen, net als Schofield, voor de Aardlek-editie met als thema ‘Neem de tijd’. Broekman vertaalt zijn achtergrond in elektronische muziek naar een akoestische context en doet dat op een slimme, elegante manier.
Modular 4 for fourteen van Seung-Won Oh is onderdeel van haar grotere onderzoek naar de mogelijkheden van een open vorm en improvisatie. In de Modular-serie zoekt Oh naar manieren om gecomponeerd materiaal op een ‘flexibele’ manier op het podium te brengen. Het notenmateriaal ligt in grote lijnen vast, maar de compositie wordt pas in elkaar gezet als de bezetting van het ensemble, de duur en de setting van de uitvoering bekend zijn. Oh verdeelt het ensemble in drie groepen: twee gelijkaardige kwintetten, die zich tot elkaar verhouden als ‘object en schaduw’, aldus Oh. Een derde groep verbindt hen met ‘een drone-achtig ostinato’.
Vanessa Lann, Pete Harden en Wilbert Bulsink componeerden hun werken voor een ander Ereprijs-project, geinspireerd door objecten uit musea. Vanessa Lann koos uit de opstelling van Kasteel Huis Bergh een zogenoemde ‘Anna te Drieën’ van een anonieme kunstenaar uit de late middeleeuwen: een voorstelling uit de christelijke iconografie van de heilige Anna met haar dochter Maria en haar kleinkind Jezus. In Distant Trinity splitst Lann het ensemble in drie groepen, die staan voor Jezus, Maria en Anna. De drie groepen spelen herhaalde fragmenten die rituele associaties oproepen, met een melodisch en ontspannen karakter. ‘Alles gebeurt in de achtergrond, alsof elk gebaar een herinnering is aan een andere tijd,’ zegt Lann over het werk.
Pete Harden componeerde For Bello (after Robert Smit) naar aanleiding van Dog with Red Mouth van de Nederlandse sieraadontwerper Robert Smit, dat onderdeel is van de collectie van het CODA Museum in Apeldoorn. Het is een halssieraad in de vorm van ‘een driedimensionale poedel’, aldus Harden: ‘Iets van het sublieme vakmanschap en de kunstzinnigheid van het werk, een draadje goud gedraaid en gedraaid tot dit knuffeldier, was boeiend. Het deed me onmiddellijk denken aan het Pedagogisch Schetsboek van Paul Klee, waarin hij begint te tekenen door simpelweg ‘een lijntje te lopen’. Zo wordt Bello (de hond in de ketting) in deze compositie meegenomen voor een wandeling.’
Wilbert Bulsink gaat in Fernorchester een dialoog aan met het romantische beeld van het platteland zoals dat ontstond in de negentiende eeuw. ‘Het idee van een pastorale tegenover de machinale moderniseringen: een afbakening, het creëren van verschil en afstand,’ zegt Bulsink.
Orkest De Ereprijs
Marieke Franssen, fluit / Jacqueline van Brink, fluit / Lars Wouters van den Oudenweijer, klarinet / Jeroen van Dijk, hoorn / Sabine Laar, saxofoon / Els van der Weij, saxofoon / Sjoerd Pauw, trompet / Peter de Hoop, trombone / Beppie Schalken, trombone / Dineke Griek, tuba / Sjors van der Mark, gitaar / Hanke Scheffer, piano & toetsen / André Groen, slagwerk / Herman Lamers, bas / Aspasia Nasopoulou, artistieke leiding
Met steun van Fonds Podiumkunsten en Frank van der Wal Fonds