za 23 mei 2009
20:15
Dr Anton Philipszaal

Het Residentie Orkest brengt twee orkestwerken van Andriessen in première die hij schreef tijdens zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium en destijds als balletmuziek in gedachten had. Dat is daarom interessant omdat Andriessen zich in de jaren daarna distantieerde van het schrijven voor orkest. In deze jeugdwerken zijn de helden van toen niet ver weg, maar is zijn eigen stem al onmiskenbaar aanwezig. Het orkestprogramma is aangevuld met twee werken van Andriessens leermeester Luciano Berio, die zelden te horen waren in Nederland.

Andriessens geëngageerde levenshouding bepaalde de manier waarop hij zich in de muziekwereld bewoog en kleurde ook de werken die hij schreef. Zijn initiatieven om het blaasorkest De Volharding en het Hoketus Ensemble op te richten, vloeiden bijvoorbeeld voort uit zijn overtuiging dat er naast de grote orkesten meer ruimte moest komen voor ensembles.

Op 28 januari 2009 ontving componist Louis Andriessen in Theater De Regentes in Den Haag de Johan Wagenaar Prijs uit handen van Marieke Bolle, wethouder van Cultuur & Financiën van de Gemeente Den Haag. De Johan Wagenaar Prijs wordt eens per vier jaar toegekend ter bekroning van een geheel oeuvre en is uniek in Nederland.

Uit het juryrapport: Andriessen heeft nooit voor gebaande wegen gekozen maar als weinigen van zijn tijdgenoten gezocht naar alternatieven in de uitvoeringspraktijk. Dat hij daarbij de orkestcultuur grotendeels links heeft laten liggen, is een van de belangrijkste oorzaken geweest van de enorme bloei van de Nederlandse ensemblecultuur… Elke Andriessen-compositie vraagt om een eigen specifiek ensemble en heeft een eigen specifieke invalshoek. Zo wordt elk werk een statement, over zowel muzikale- als buitenmuzikale onderwerpen.

Dirigent Sylvain Cambreling (Amiens, 1948) studeerde trombone aan het conservatorium van Parijs en werd in 1971 trombonist bij het Orchestre Symphonique de Lyon. Daar debuteerde hij in 1975 ook als dirigent met de Faust van Schumann. Al in 1975 werd Cambreling benoemd tot assistent-dirigent bij de Nouveau Opéra de Lyon. Een jaar later werd hij door Pierre Boulez uitgenodigd voor gastdirecties bij diens Ensemble InterContemporain. Van 1981 tot 1991 had hij de leiding van het Munttheater in Brussel en van 1993 tot 1997 was hij hoofd van de opera van Frankfurt. Daarnaast dirigeerde hij talloze opera’s en symfonische concerten over de hele wereld. Bijzonder was zijn uitvoering van Messiaens Saint François d’Assise bij de Opéra National de Paris in 2004.

Cambreling won in 1974 de tweede prijs tijdens het Concours International des jeunes chefs d’orchestre in Besançon. Sinds 1999 is Cambreling als chef-dirigent verbonden aan het SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg. Bij dit orkest dirigeerde hij de onder meer de grote werken van Messiaen en de wereldpremière van Berio’s Cronaca del Luogo. Met ingang van april 2010 is hij benoemd tot chefdirigent van het Yomiuri Nippon Symphony Orchestra.

Pauline Oostenrijk was in 1999 de eerste hoboïste die de prestigieuze Nederlandse Muziek Prijs ontving, de hoogste staatsonderscheiding op het gebied van de klassieke muziek. Momenteel is zij solo-hoboïste van het Residentie Orkest en hoofdvakdocente hobo aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Ze studeerde bij Koen van Slogteren en Jan Spronk aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium en volgde masterclasses bij Han de Vries, Thomas Indermühle, Alex Klein en Omar Zoboli. Ze studeerde tevens af als pianiste bij Willem Brons.

Oostenrijk soleerde bij o.a. het Residentie Orkest, de Nederlandse Radio Orkesten, Amsterdam Sinfonietta, het Symfonie Orkest van de WDR Köln, het Salzburger Kammerorchester en het Orchestre d’Auvergne. In 1992 maakte ze haar debuut in Carnegie Hall (Weill recital hall) in New York. Ze treedt regelmatig op met pianist Ivo Janssen, met het Utrecht String Quartet en met haar zuster, sopraan Nienke Oostenrijk. Er verscheen een aanzienlijk aantal cd’s met soloconcerten en kamermuziek.

Voorafgaand aan de Nederlandse Muziek Prijs ontving ze reeds een aantal nationale en internationale prijzen, waaronder de eerste prijs in de nationale finale van het Eurovisie-concours “Young Musician of the Year” (1986), de eerste prijs in het Tromp hobo concours (1988), in 1989 de Vriendenkrans van het Concertgebouw, de eerste prijs in het Gillet hoboconcours in Baltimore (1991), de Philip Morris Kunstprijs (1993) en in 1998 de tweede prijs in het Internationale Kamermuziekconcours van Rome, samen met harpiste Manja Smits.

In 2004 startte zij samen met klarinettist Larts Wouters van den Oudenweijer het Blazers Kamer Collectief, met als doel het uitvoeren van kamermuziek voor blazers in verschillende bezettingen. Louis Andriessen schreef voor haar het solowerk “To Pauline O”.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten