14:00
Zuiderstrandtheater
Houtrustweg 505
Scheveningen
Om 13.30 uur geven Etty Mulder en Thea Derks een inleiding op het programma van deze editie
14:00
Zuiderstrandtheater
Houtrustweg 505
Scheveningen
Om 13.30 uur geven Etty Mulder en Thea Derks een inleiding op het programma van deze editie

‘Met Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune ontwaakte de moderne muziek,’ vond Pierre Boulez. In dit orkestwerk uit 1894 overschreed Debussy de heersende vorm- en harmonieregels. Het werk klinkt als een improvisatie, een woekering van melodielijnen en akkoorden die geleidelijk verstrengeld raken – geheel in lijn met het droomachtige, mild-erotische gedicht van Stéphane Mallarmé waarop het gebaseerd is. Boulez zelf was vijftig jaar en twee wereldoorlogen later een radicaal wederopbouwer – en puinruimer, want hij wilde alle sporen van de traditie uitwissen. Twee oudere componisten erkende hij als zijn gidsen: Anton Webern, die volstrekt abstracte, atonale muziek schreef (voortbouwend op diens leermeester Schönberg), én Debussy. Die streefde naar eigen zeggen naar ‘vrije, beweeglijke muziek met voortdurend veranderende kleuren, vormen en ritmes’ – en dat is precies wat Boulez in zijn Improvisations sur Mallarmé realiseert. Oorspronkelijk schreef hij deze stukken voor sopraan en slagwerk; in de ensembleversie kregen de percussieklanken meer harmonische kleur, al laat Boulez de toonhoogte van de te spelen noten soms bewust in het midden.

Ook Boulez’ generatiegenoot Karlheinz Stockhausen wilde rond 1950 de muziek opnieuw uitvinden. Hij maakte gretig gebruik van elektronica, maar ook in akoestische werken zocht hij ongebruikelijke klanken. In Refrain – deels gecomponeerd, deels een improvisatiestuk – bespelen de musici niet alleen verschillende instrumenten (waaronder koebellen, woodblocks en crotales) maar gebruiken ze ook hun stem. Het vervreemdende klankbeeld dat zo tot stand komt wordt op onregelmatige momenten doorbroken door een min of meer vast refrein.

Ook de wonderlijke, hier en daar tegen atonaliteit aanschurende Ravel-liederen die hier klinken zijn geïnspireerd op poëzie van Mallarmé – volgens hem ‘de dichter die woorden loszong van hun knellende betekenis’. Misschien kun je die woorden als de sleutel tot dit programma opvatten: woorden zijn niet alleen bedoeling, maar ook klank, en klank is iets wat de fantasie de vrije loop laat. Boulez en Stockhausen wilden het publiek uit hun comfort zone trekken en nieuwe waarnemingen bieden. Mallarmé, Debussy en Ravel waren op dat vlak de pioniers. Ze zochten een ‘uitdrukking voor wat niet uitgedrukt kon worden’. Dat is tijdloos en neemt altijd nieuwe vormen aan.

Tekst: Michiel Cleij / eindredactie: Elmer Schönberger

programma 28 mrt 2015

14:00

Zuiderstrandtheater

Om 13.30 uur geven Etty Mulder en Thea Derks een inleiding op het programma van deze editie

Claude Debussy – Prélude à l'après-midi d'un faune
Pierre Boulez – Improvisation I sur Mallarmé: "Le vierge, le vivace et le bel aujourd'hui"
Karlheinz Stockhausen – Refrain nr. 11
Pierre Boulez – Improvisation II "Une dentelle s'abolit"
Maurice Ravel – Trois poèmes de Stéphane Mallarmé

AskolSchönberg / Slagwerk Den Haag / Etienne Siebens, dirigent / Katrien Baerts, sopraan

Om 13.30 uur geven Etty Mulder en Thea Derks een inleiding op het programma van deze editie

15:30

Zuiderstrandtheater

Foyerconcert

Steve Reich – Drumming

Slagwerk Den Haag

Foyerconcert

17:30

Korzo

Dick Raaijmakers – Pianoforte
György Ligeti – 3 Stücke für 2 Klavieren
George Crumb – Music for a Summer Evening (Makrokosmos III)
Dick Raaijmakers – Pianoforte

Emiel Janssen, piano / Tim Sabel, piano / Marc Wielart, piano / Niek Kleinjan, slagwerk / Konstantyn Napolov, slagwerk

19:00

Grote Kerk

Ángel Faraldo – nieuw werk voor carillon
Lars Kynde – nieuw werk voor carillon

Instrument Inventors Ensemble

20:15

Dr Anton Philipszaal

Louis Andriessen – De Tijd
Pierre Boulez – Rituel

Residentie Orkest / Studenten Koninklijk Conservatorium / Reinbert de Leeuw, dirigent

22:15

Grote Kerk

Rites for a new utopia

Lars Kynde – nieuw werk
Ángel Faraldo – nieuw werk
Mariska de Groot – nieuw werk
Matteo Marangoni – nieuw werk
Dieter Vandoren – nieuw werk
Horst Rickels – Partita for Variable Air Compression

Instrument Inventors Ensemble

programma 29 mrt 2015

12:00

Koninklijk Conservatorium

Boulez Symposium

Pierre Boulez

Stichting Pierre Boulez

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten