Voor Messiaen was het schilderij van Roland Penrose Seeing is believing de volmaakte verbeelding van alles wat hij wilde uitdrukken met zijn liederencyclus HARAWI, chant d’amour et de mort voor sopraan en piano. Ook voor Marta Reig Torres is het werk een belangrijke bron van inspiratie voor haar choreografie. De sopraan in Harawi zingt tot de sterren, de wereld, het leven, de liefde en de dood. Het werk is een ode aan het leven zelf – met zijn eindeloze cyclus van nieuw leven en wedergeboorte – waarin de dood telkens een nieuw begin is.
In de choreografie van Marta Reig Torres komt het schilderij tot leven. De dans is geïnspireerd door tegenstellingen zoals Penrose ze toont: hemel en aarde, lichaam en geest, verbeelding en werkelijkheid. In haar zeer eigen taal ontwikkelt Reig Torres contrasterende werelden. Aanvankelijk is alles nog, schijnbaar, de verbeelding van de zangeres maar wat gebeurt er als zij deze imaginaire wereld betreedt en erin wordt opgenomen?
Marta Reig Torres draagt haar choreografie op aan Rudi van Dantzig (1933-2012).