za 14 maart 2009
19:00
Korzo5HOOG

Double MiXed presenteerde in december 2008 nieuwe muziektheaterwerken gecreëerd door twee koppels van regisseur en componist, die voor het eerste samenwerkten in de eerdere editie van de reeks MiXed. In 2007 startte Korzo muziekproducties met deze reeks en nodigde daarvoor jonge compositietalenten uit de hedendaagse muziek en aanstormende regietalenten uit de Nederlandse theaterpraktijk uit voor een eerste samenwerking, in de hoop dat deze samenwerking in de toekomst zou smaken naar meer.

Double MiXed wordt geproduceerd door Korzo muziekproducties en wordt financieel mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW, Gemeente Den Haag, Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten+ en SNS Reaal Fonds.

Are you our daughter?

Componist Nicoleta Chatzopoulou en regisseur Lotte de Beer maakten begin 2007 bij Korzo het muziektheaterstuk Clara S. Met Are you our daughter? presenteren zij in het kader van Double MiXed een nieuwe voorstelling gebaseerd op Shakespeares King Lear (1605-06), zijn grootste tragedie.

Een oud geworden Lear wil zijn rijk onder zijn drie dochters – Goneril, Regan en Cordelia – verdelen. Zij moeten daarvoor publiekelijk verklaren dat zij meer van hem houden dan van wie of wat ook. Als enige weigert Cordelia haar vader te vleien. Zij wil haar liefde bewaren voor een toekomstig echtgenoot. Lear is woedend en verbant haar. Hij komt echter bedrogen uit als blijkt dat Goneril en Regan hem op zijn beurt zonder pardon de deur wijzen. Dwalend op de heide, met alleen zijn trouwe nar als steun, wordt hij door een storm en een halfnaakte zwerver geconfronteerd met zichzelf en de essentie van het mens zijn.

Voor Are you our daughter? maken De Beer en Chatzopoulou gebruik van een drastische bewerking van het oorspronkelijk tekstmateriaal. Uitgangspunt is de behoefte onderzoek te doen naar de dynamiek van een verstoorde vader-dochterrelatie. Het thema van de man-vrouwverhouding dat in Clara S. centraal stond, wordt zo in de vorm van een generatieconflict opnieuw opgenomen. De bewerking beweegt zich tussen de beginscène, waarin Lear zijn dochter verstoot en de eindscènes, waarin beiden weer met elkaar verenigd zijn. De kern van de tekst blijft echter, net als in het origineel, de serie heidescènes. In een voorstelling die voor het overige is losgezongen van de oorspronkelijke plot zien we vervolgens hoe vader en dochter keer op keer proberen tot elkaar te komen.

In een kale ruimte treffen wij een oude man, Lear, boven een grote maquette van wat eens zijn koninkrijk was. Gadegeslagen door zijn dochter Cordelia en door Kent, hun beider trouwe vriend, herbeleeft hij hoe hij ooit zijn rijk onder zijn dochters heeft willen verdelen. Als Cordelia tussenbeide komt, wijst Lear haar opnieuw af. Ook Kent, die haar te hulp schiet, vangt bot. Omdat Lear fantasie en werkelijkheid nauwelijks meer kan scheiden, verkleedt Cordelia zich als de Fool (de nar). Samen met Kent spelen vader en dochter als kinderen en verzoenen zij zich met hun verleden en de toekomst, met zichzelf en met elkaar.

compositie: Nicoleta Chatzopoulou | regie: Lotte de Beer | muzikale leiding: Kornilios Selamsis | dramaturgie & libretto: Joris van der Meer | King Lear – tenor: Alexander Oliver | Cordelia – sopraan: Camille Hesketh | Kent, bariton: Alistair Shelton-Smith | Turkse instrumenten: Michalis Cholevas | Harp: Anastasia Makropoulou | Trombone: Santiago Casalta | orgel op tape: Jan Hage | ontwerp toneelbeeld en kostuums: Nele Ceustermans | repetitor: Richard Fitzhugh | techniek orgelopname: Bert van Dijk | mixing: Dirk Kooistra | lichtontwerp: Peter Lemmens

met dank aan: het Orgelpark (Amsterdam)

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten