Twintig jonge componisten schreven elk een circa drie minuten durend muziekfragment voor vier even jonge en getalenteerde musici. Aan elkaar geregen ontstaat een levendig beeld van de muziekpraktijk anno nu, waarin 20ste-eeuwse taboes als ‘tonaliteit’ niet langer relevant zijn, waarin volop wordt geflirt met de traditie en het gebruik van elektronica vanzelfsprekend is. Bowie Verschuuren zorgt voor meeslepende filmbeelden die onderdeel zijn van een overkoepelende regie door Jos van Kan.
Toonzetters is een initiatief van Primo Ish-Hurwitz, zelf ook componist, die al op het conservatorium plezier had in het vak Ondernemerschap. Het leek hem spannend om jonge, in Nederland werkzame componisten met elkaar in contact te brengen en al die verschillende muzikale werelden een plaats te geven in één programma: een dwarsdoorsnede van het hedendaagse componeren, twintig korte composities, elk geschreven binnen de bezetting van twee pianisten en twee slagwerkers.
De deelnemende componisten zijn geselecteerd naar muzikale zeggingskracht, artistieke en culturele diversiteit en gender: Jan-Peter de Graaff, Mathilde Wantenaar, Karmit Fadael, Julian Schneemann, Celia Swart, Kordz, Bram Kortekaas, Rick van Veldhuizen, Boris Bezemer, Frieda Gustavs, Nils Davidse, Thomas van Dun, Primo Ish-Hurwitz, Nuno Lobo, Ramin Amin Tafreshi, Arjan Linker, Tijmen van Tol, Martín Mayo, Melle Heij en Doukus.
Kijk hier naar het stuk Losing van Celia Swart en hier naar Marimba nr. 5 van Alexandre Kordzaia (Kordz) dat ze beide schreven voor Toonzetters. Wij gingen in gesprek met Primo over het ontstaan van Toonzetters en met welke opdracht de componisten aan de slag zijn gegaan. Primo Ish-Hurwitz: “De contrasten houden de voorstelling denk ik continu boeiend, hoe extremer hoe beter.” Lees het interview hier.
Toonzetters is een initiatief van Oranjewoud Festival en Stichting Pelgrimsjaren in coproductie met November Music en Festival Dag in de Branding.