Na het succes van de online programma’s op 6 juni en 25 oktober, hebben we ook bij deze editie weer een online uitzending. Deze vindt plaats op woensdagavond 16 december en bevat beelden van de concerten van Maze Ensemble en Silbersee plus twee nieuwe onderdelen. Na afloop praten we via Zoom na met componisten, musici en uiteraard ook graag met u.
Als u een kaartje heeft voor een of meerdere concerten op 12 december, dan is uw toegang tot de online uitzending al inbegrepen. Mocht u niet naar Den Haag kunnen komen, dan kunt u de online uitzending los bestellen en zo alsnog meegenieten van het programma.
De audiovisuele compositie Words and song without words vindt zijn oorsprong in een brief (gedateerd 15 oktober 1842) van Felix Mendelssohn aan zijn vriend Marc-André Souchay, waarin de componist uiteenzet dat hij, anders dan de meeste mensen, muziek als eenduidiger ervaart dan tekst. In de vertaling die de Schotse schrijfster Grace Jane Wallace in 1862 maakte: ‘Words have many meanings, but music we could both understand correctly.’
Kyriakides heeft een fragment uit de brief omgezet naar muziek (voor cello solo), die klinkt terwijl de woorden een voor een in beeld verschijnen. Hij onderzoekt wat er gebeurt als de muziek in het keurslijf van ‘een linguïstische functie’ wordt geperst.
Mothers voor stem, live-elektronica en video draait om het begrip tijd en ons (on)vermogen dat te doorgronden. De IJslandse componist Sóley Sigurjónsdóttir (1996) giet haar concept in de vorm van volks- en wiegeliedjes, daarmee verwijzend naar een keten van moeders die kennis van generatie op generatie overdragen.
In Mothers werkt zij samen met de Zuid-Koreaanse multimediakunstenaar Soyun Park die, net als Sigurjónsdóttir, in Den Haag woont. Park is geïnteresseerd in de vraag hoe techniek het menselijk functioneren beïnvloedt, variërend van het individuele niveau (lichaamsbeweging en relaties) tot op maatschappelijk vlak (architectuur en politiek).