za 16 september 2006
16:00
TAG

Keir Neuringer (New York 1976) presenteert twee recent gemaakte audiovisuele werken. In het eerste werk wordt via een beknopte lijst met keuzemogelijkheden een tekst gegenereerd waarin met zoveel woorden staat wat de wereld moet doen en die tekst wordt vervolgens omgezet in digitale muziek. Door in de video negatieve en positieve beelden met eenzelfde intensiteit te presenteren wil Neuringer de kijkers een handreiking geven om hun bewustzijn te verruimen door hun persoonlijke, dagelijkse bezigheden onderdeel te laten zijn van een groter geheel.
In ‘Things You Cannot See‘, het tweede werk, worden vergelijkbare thema’s aangesneden. In een loop van 250 foto’s worden beelden getoond van de slachting die tijdens de Amerikaans/Britse invasie van Irak werd aangericht. We zien gedode en gewonde vrouwen en kinderen. Amerikaanse piloten die teksten op bommen schrijven. Vernietigde gebouwen en dorpen. Maar het zijn geen heldere beelden. Vanuit de gedachte dat in een cultuur die niet bereid is om de vernietiging die het veroorzaakt onder ogen te zien, zijn de beelden bewust door Neuringer vaag gehouden. De muziek loopt digitaal synchroon met een geprogrammeerde beeldprojectie van Neuringers saxofoonmuziek.

Keir Neuringer is actief als improviserend saxofonist en componist van elektronische en akoestische muziek. Hij schrijft teksten, programmeert concerten en maakt videoinstallaties. In veel van zijn werk manifesteert hij zijn oppositie tegen het destructieve karakter zoals dat door de dominante cultuur wordt uitgedragen en geaccepteerd. Hij studeerde multidisciplinaire kunst, compositie, computermuziek, klassieke en moderne literatuur en klassieke en jazz saxofoon in Nederland. Polen, de Verenigde Staten en Groot Brittanië. Keir Neuringer leeft en werkt in Den Haag.

Amos Elmaliah (Jeruzalem 1978) presenteert een audiovisuele installatie die is voortgekomen uit de serie studies in abstracte animatie/visuele muziek die hij eerder maakte. Het vertrekpunt voor deze serie is de wens om te onderzoeken hoe lichamelijke beweging middels computerstimulaties beeld en geluid kan voortbrengen. De structuur van het onderzoek wordt bepaald door de ervaring die Elmaliah opdeed als editor van documentaire films en componist. De installatie is in wezen een uiteenzetting met kunst en wetenschap. De beelden die worden getoond zijn wat ze zijn, zoals een landschap is wat het is, waardoor de patronen of abstracties die voortkomen uit datgene wat wij enerzijds beleven als natuur en anderzijds begrijpen als feiten (data), heel direct en zuiver kan overkomen.

Amos Elmaliah heeft een achtergrond als improviserend musicus. Zijn werk is interdisciplinair van karakter, waarbij hij zich concentreert op de manipulatie en manifestatie van beweging. Met behulp van speciaal ontwikkelde software produceert hij abstracte animaties die gefuseerd worden met ‘Musique Concrete’ en resulteren in een cinematografie van abstract beeld en geluid. Elmaliah maakt ook theater, video, geluid en kinetische kunst. Beroepsmatig werkt hij als editor van documentaire films en hij schrijft interactieve/multimedia computerprogramma’s. Hij studeerde jazz, etnische en elektro akoestische muziek als ook performance kunst in Berlijn, Jeruzalem en Den Haag.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten