Attentie attentie: Klaas de Vries schrijft een groot nieuw orkestwerk. Ja, u heeft het goed gehoord. NIEUW ORKESTWERK VAN KLAAS DE VRIES! Dat heugelijke evenement is de aanleiding voor Festival Dag in de Branding om de afgelopen zomer 80 jaar geworden componist in het zonnetje te zetten met een speciale feesteditie van het festival, die hij als gastcurator mocht samenstellen. Naast De Vries’ gloednieuwe Cada instante klinken het imposante Stele van György Kurtág én het Vierde pianoconcert van Beethoven, met meesterpianist Hannes Minnaar als solist.
De uitvoering is in handen van het Residentie Orkest en studenten van het Koninklijk Conservatorium, geleid door dirigent Chloe Rooke. Het nieuwe werk van De Vries vraagt om veel musici, en dat bood een uitgelezen kans om ook Kurtágs Stele op de lessenaars te zetten. Met dertien minuten is het weliswaar een relatief lang werk in Kurtágs oeuvre vol miniaturen, maar de combinatie van beperkte duur en enorme bezetting maakt dat Stele maar zelden live te horen is. Zoals altijd bij Kurtág zit die korte tijdspanne wel volgepakt met een ongewone zeggingskracht.
Tussen de twee eigentijdse meesters in klinkt een van de meest geliefde pianoconcerten die er zijn, het Vierde van Beethoven. Het ging in première in het roemruchte concert op 22 december 1808 in het Theater an der Wien, net als Beethovens Vijfde én Zesde symfonie en nog veel meer stukken. Vier uur nieuwe muziek in een koude zaal: ook in Beethovens tijd werd daar wel van opgekeken. De duur van het huidige concert is aanmerkelijk bescheidener, maar het soortelijk gewicht is net zo hoog. Speciaal voor deze gelegenheid componeerde Klaas de Vries bovendien een nieuwe cadens voor Beethovens pianoconcert, die Hannes Minnaar in première zal brengen.