De Zweedse componist Maria W. Horn liet zich inspireren door het Dies Irae uit de Latijnse dodenmis, die al eeuwenlang de katholieke overledenen begeleidt op de weg naar het graf. Het Dies Irae (‘dag van toorn’) beschrijft het Laatste Oordeel – voor veel gelovigen het uur van de waarheid en daarom in de meeste requiems een orkestrale ‘hel en verdoemenis’.
Bij Horn klinkt dit angstaanjagende moment juist sereen, zuiver en hemels. Vier zangeressen lijken engelen die het aardse zijn ontstegen. Maria W. Horn staat zelf achter de knoppen en ondersteunt het vocale kwartet met subtiele, dromerige live-elektronische klanken.
Bijzonder is de improvisatie voor vier gestemde glazen water, die de musici tot zingen brengen door met de vinger over de rand te strijken. Dit is een hommage aan The Tuning Meditation van de Amerikaanse twintigste-eeuwse pionier Pauline Oliveros.
Viola Cheung, sopraan
Josefin Bölz, sopraan
Jikke van der Velde, alt
Hella Termeulen, alt
Het online tijdschrift The Quietus interviewde Maria W. Horn over haar werk. Lees hier een samenvatting van dit interview.