70 jaar Johan Wagenaar Stichting
Cees van Zeeland
–
Off-Course (wereldpremière)
Louis Andriessen
–
Shared memory
Johan Wagenaar
–
Fantasiestukken voor viool en piano op.2
Hendrik Andriessen
–
Kwintet voor fluit, hobo, klarinet, hoorn en fagot
Tristan Keuris
–
Divertimento voor viool, blaaskwintet en piano
Alexander Voormolen
–
Pastorale voor hobo en piano
Agnes Jama
–
Suite voor viool en piano
New European Ensemble
In december bestaat de Johan Wagenaar Stichting 70 jaar. In 1947 werd zij opgericht om de ontwikkeling van de nieuwe muziek in Den Haag te stimuleren. In haar lange geschiedenis is de nadruk komen te liggen op het scheppende werk van componisten, met een indrukwekkende lijst opdrachten als resultaat. Vandaag hoort u werk van prijswinnaars uit de rijke historie van de stichting, plus werken die ontstaan zijn in opdracht van de Johan Wagenaar Stichting.
Cees van Zeeland, voormalig voorzitter van de Johan Wagenaar Stichting, is present met een nieuwe partituur. Op jonge leeftijd was Cees van Zeeland vooral gefascineerd door niet-klassieke muziek. Na allerlei omzwervingen kwam hij in de jaren ’90 opnieuw uit bij pop- en jazzmuziek. Hij wil graag de directe communicatie, die meestal samengaat met een afgebakende liedvorm, verder uitwerken – en … kunnen afdwalen. Zo begon zijn nieuwste compositie Off-Course als liedje. Hij schrijft erover: ‘Ik schreef het voor een oud-leerling, de zangeres Na-Young Jeon, die een muziekvoorstelling wilde maken over heimwee. Ik had eerder voor haar een bewerking gemaakt van My Favorite Things uit The Sound of Music, dat zij zong op haar eindexamen. Zij deed toen ook een ander werk voor strijkkwartet en mijzelf op piano als begeleiding. Off-Course is gestart met deze bezetting, maar al snel veranderden haar plannen en vertrok zij voor langere tijd naar het buitenland.’
‘In het contact met haar speelde heimwee nog steeds een rol. Het materiaal voor Off-Course werd complexer en ik besloot om er een instrumentaal stuk van te maken. Ik voegde drie houtblazers toe en een aantal (Aziatische) slagwerkinstrumenten. De zangpartij is goeddeels verhuisd naar de klarinet. Al doende kreeg dit stuk het karakter van een reis door een exotische wereld, vol vervreemding en met wisselende stemmingen en atmosferen. Een wereld waarin je gemakkelijk van de weg raakt.’