za 29 november 2008
23:00
Paard van Troje
Prinsegracht 12 Den Haag
Met speciaal gemaakte videoanimaties van the C-men.

Tijdens de nieuwste editie van Dag in de Branding presenteert <TAG> een miniversie van touch, een concertserie voor creatieve muziek die in 2009 zijn vijfde seizoen ingaat. Touch brengt kunstenaars met uiteenlopende stilistische achtergronden bij elkaar. Het accent ligt op uitgebreid instrumentalisme, wat alles kan betekenen: van creatieve uitvoeringstechnieken tot nieuwe en opnieuw geconcipieerde instrumenten, alsook tot pure virtuositeit in spelen en componeren. De concerten vinden doorgaans plaats in een intieme omgeving, zodat het publiek dichter op het proces van muziek maken kan zitten. Bij touch in ‘t Paard van Troje staat de spotlight op twee frisse en contrasterende benaderingen van percussiemuziek.

Miguelángel Clerc Parada – ‘What about Woof?’ voor vijf percussionisten op vijf tafels

Uitvoerenden: Teodora Stepancic, Elyssa Shalla, Juan Martinez, Jose Garcia en Frank Wienk.

De titel What about Woof? is een verwijzing naar de performancegroep Woof, opgericht in 2004 in Den Haag door de Zuid-Afrikaanse componist Pierre-Henri Wicomb en Miguelángel Clerc. De eerste Woof-compositie, Table Music, was een improvisatie met voorwerpen op een tafel. Later werkte de groep aan meer gestructureerde performances die deden denken aan mechanische processen. De compositie What about Woof? verbindt de oude en de latere werkwijzen van de groep. Het stuk bestaat uit mechanische gedragingen met geïmproviseerde onderbrekingen die steeds weer nieuwe mechanische gedragingen in gang zetten. In de structuur van de compositie worden de onderbrekingen steeds onderdrukt totdat de drang om te improviseren uiteindelijk wordt ingelost.

Miguelángel Clerc Parada (Santiago, 1979) studeerde klassiek gitaar en compositie aan de katholieke universiteit van Chili. Daarna kwam hij naar Nederland, waar hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met docenten als Martijn Padding, Gilius van Bergeijk, Cornelis de Bondt en Yannis Kyriakides. Hij behaalde in mei 2006 een postgraduate-diploma in compositie en in mei 2008 zijn mastertitel. Inmiddels is hij bezig met zijn promotieonderzoek aan het Orpheus Instituut in Gent en Universiteit Leiden. Clerc heeft muziek gecomponeerd voor onder anderen het Nieuw Ensemble (Nederland), Ensemble Klang (Nederland), CIMA (Chili), Schlagquartett Köln (Duitsland) and mmmmm (Groot-Brittannië). Hij is een van de oprichters van Woof en stond tevens aan de wieg van SZ, een collectief voor nieuwe muziek.

dj sniff (NL/JP) – Drumming

Drumming is verkenning van draaitafelmuziek, geïnspireerd op Max Roach en Grandmaster Flash. Met behulp van een combinatie van zelfgemaakte soft- en hardware en hiphop-draaitafeltechnieken combineert dj sniff fragmenten muziek van vinylplaten tot dynamische, stotterende ritmes. Hij heeft opgetreden in diverse zalen en op diverse festivals wereldwijd en is op dit moment artistiek leider van STEIM.

Commodore 64 gamemuziek uitgevoerd door klassiek orkest!

Hoe klinkt Commodore 64 gamemuziek als het gespeeld wordt door een klassiek orkest? Naar aanleiding van een vraag van Julian van Aalderen (videokunstenaar/ the C-men) heeft productiehuis Oost-Nederland (ON) de twee godfathers van de C64 gamemuziek, Rob Hubbard (UK) en Jeroen Tel (NL) uitgenodigd om hun eigen muziek te arrangeren voor een twaalfkoppig klassiek orkest. Hiermee een lang gekoesterde droom van de componisten uit. De muziek die zij in de jaren tachtig componeerden voor de razend populaire C64 games is nu te horen zonder de beperkingen van de microchip. Twaalf leden van het Ricciotti ensemble hebben onder leiding van dirigent Bas Wiegers en onder toeziend oog van de twee componisten deze uitdaging aangenomen.

In de beginjaren (1983) van de C64 werden bestaande klassieke stukken gebruikt als muziek onder de games. Al snel gingen mensen als Hubbard enTel (toen vijftien jaar) zelf speciale muziek voor de games componeren. Een groot verschil tussen de C64 en de huidige generatie computers is het verschil in beschikbare geheugenruimte voor het gebruik en opslag van muziek. Bij de C64 moest met uiterst minimale middelen ruimte gemaakt worden voor volwaardige composities. De composities van Hubbard en Tel waren echter zo succesvol dat zij op hun achttiende in dienst genomen werden door grote gamefabrikanten en zo groeide dit duo in de jaren tachtig uit tot ware culthelden in de gamewereld.

Anno 2008 is de muziek van deze twee C64 componisten nog altijd springlevend. Naast een bloeiende internationale gemeenschap met de naam ‘Micromusic’, laten hedendaagse muzikanten zoals Bas Bron, het brein achter populaire acts als ‘de Jeugd van Tegenwoordig’ en ‘Bastian’, en Timbaland zich door de C64-muziek inspireren voor hun eigen composities.

Twaalf leden van het Amsterdamse Ricciotti Ensemble zullen onder leiding van dirigent Bas Wiegers dé gamemuziek van de jaren 80 live op het podium vertolken. Dit optreden van het C64 Orchestra wordt begeleidt door de speciaal gemaakte videoanimaties van the C-men, gebaseerd op de originele computerbeelden van de bij de nummers horende spellen.

C64 Orchestra wordt financieel mede mogelijk gemaakt door provincies Overijssel en Gelderland, het Ministerie van OCW, en de gemeente Deventer.

Altijd als eerste op de hoogte?
Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

U ontvangt regelmatig programmanieuws en mooie aanbiedingen.

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten